The Old Testament and a Christian. Luke’s portrait of Jesus
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.1549Keywords:
Old Testament, John the Baptist, Gospel according to St. Luke, Elijah the prophet, Judaic traditionAbstract
The author of the Third Gospel decided to study the available narratives and to write down all the authentic and significant ones. The aim of this was to make the audience of the Gospel believe. Luke sketched a portrait of Jesus in the following verses of the Gospel. What made the image of Jesus so unusual was the fact that the evangelist had never met the Master of Nazareth. For this reason he had to follow certain examples. The man of God from Tishbe seems to be one of these examples.References
Becka M., Elia und die Monolatrie. Ein Beitrag zur religionsgeschichtlichen Rückfrage nach dem vorschriftprophetischen Jahwe-Glauben, Berlin–New York 1999.
Brodie T. L., The birthing of the New Testament. The intertextual development of the New Testament writings, Sheffield 2006.
Jankowski A., Eschatologia biblijna Nowego Testamentu, Kraków 1987.
Kudasiewicz J., Czy ewangeliści przekazali autentyczne słowa Jezusa?, [w:] Studio lectionem facere, red. S. Łach, J. Szlaga, Lublin 1980, s. 107–112.
Kudasiewicz J., Teologia Ewangelii synoptycznych, Lublin 1986.
Łabuda P., Eliasz w chrystologii św. Łukasza, Tarnów 2012.
Łabuda P., Śmierć i życie po śmierci wg Ewangelii św. Łukasza, Tarnów 2007.
Parkinson L. J., Jesus as Moses or Elijah. Two divergent typologies, Melbourne 1996.
Richter G., Die eschatologischen Eliasvorstellungen im NT und ihre Vorgeschichte, Freiburg 1957.
Rindoš J., He of whom it is written. John Baptist and Elijah in Luke, Frankfurt am Main 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).