John Henry Newman on miracles in the context of David Hume’s Anti-Thaumaturgical argument

Authors

  • Piotr Cebula Tarnów

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.1714

Keywords:

J. H. Newman, D. Hume, miracles, antecedent probabilities

Abstract

The following article is an attempt to outline the holistic vision of miracles as provided in John Henry Newman’s thought. The abovementioned concept was presented in relation to David Hume’s theory questioning the credibility of testimony on miraculous events that eventually led to prove the truth of miracles. Subsequently, Newman’s arguments concerning interpretation of the nature of miracles as signs. Here, Newman’s concept on the importance of antecedent probabilities in the assessment of testimony credibility could be seen as an original contribution to the dispute on miracles. Moreover, the relation between antecedent probabilities and personal disposition, both religious and moral one as such, is developed. The conclusions drawn by Newman serve to undermine the theory advocating the neutral assessment of supernatural facts as provided by Hume.

Author Biography

  • Piotr Cebula, Tarnów
    Ks. Piotr Cebula – odbył studia filozoficzne na Albert-Ludwigs Universität Freiburg oraz na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie uwieńczone doktoratem w roku 2016. Obecnie kapelan Szpitala Specjalistycznego im. E. Szczeklika w Tarnowie. Zainteresowania: astronomia, filozofia religii, bioetyka.

References

Drewnowski J. F., Czy metafizyka i religia wytrzymują krytykę naukową?, [w:] Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, red. S. Wszołek, Tarnów 2000, s. 110–123.

Hume D., An enquiry concerning human understanding, Oxford 2007.

Hume D., Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. D. Misztal, T. Sieczkowski, Kraków 2004.

Mavrodes G. I., David Hume and the probability of miracles, „International Journal for Philosophy of Religion” 43 (1998) no. 3, s. 167–182.

Newman J. H., Two essays on Scripture miracles and on ecclesiastical, London 1870.

Newman J. H., Usposobienie filozoficzne, tłum. J. Kłos, „W Drodze” 1998 nr 11, s. 4–13.

Pyda J., Koncepcja cudu św. Tomasza z Akwinu a główne wątki debaty o cudach w filozofii nowożytnej, [w:] Św. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o mocy Boga, red. M. Olszewski, J. Pyda, Kęty 2010, s. 600–650.

Pyda J., Wprowadzenie do kwestii VI, [w:] Św. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o mocy Boga, Kęty 2010, s. 292–316.

Rusecki M., Cud w chrześcijaństwie, Lublin 1996.

Rusecki M., Traktat o cudzie, Lublin 2006.

Smith B., Modernism’s history: a study in twentieth-century art and ideas, New South Wales 1998.

Smith J. et al., A grammar of dissent: „Flatland”, Newman, and the theology of probability, „Victorian Studies” 39 (1996) no. 2, s. 129–150.

Swinburne R., Czy istnieje Bóg?, tłum. I. Ziemiński, Poznań 1999.

Vardy P., Krótko o filozofii Boga, tłum. B. Majczyna, Kraków 2004.

Wojtysiak J., Racjonalność wiary w cuda. Dialog z Davidem Hume’em, [w:] Nauka wobec zjawisk paranormalnych, red. K. Kuchta, J. Mastej, (Biblioteka Teologii Fundamentalnej, 6), Lublin 2011, s. 81–106.

Downloads

Published

2016-06-30

Issue

Section

Artykuły