The more geometrico postulate in Charles S. Peirce’s philosophy of mathematics
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.1715Keywords:
Ch. S. Peirce, Ch. S. Peirce’s philosophy of mathematics, semiotics, methodeutic, more geometricoAbstract
The paper gives a general characteristic of the philosophy of mathematics of Charles S. Peirce (1839–1914), with particular attention to the relation between mathematics and methodeutic. This relationship is specially interesting in the light of Peirce’s philosophy of science, which says that methodeutic is a normative science, one of the branches of logic (semiotics) and it defines the rules of scientific research, that also mathematics should complies with. On the other hand, according to the formal construct proposed by Peirce and apply in the “realm of science“ – mathematics (“the Queen of the Sciences”) is the first among all scientific disciplines therefore it precedes methodeutic. While studying the relationship between mathematics and methodeutic, emerges an interesting reinterpretation of a methodological postulate of Rene Descartes, who proclaiming the necessity of doing the philosophy according to the mathematical methods; the only ones, as Descartes was convinced, that make it possible to achieve a real (“clear and distinct”) knowledge. He expressed this principle briefly, in the famous: more geometrico. Following the twists and turns of mathematics – methodeutic compound we can easily find how Peirce – essentially a critic of Cartesianism – modernized the scientific (methodological) rule of Descartes.References
Cooke E. F., Peirce’s general theory of inquiry and the problem of mathematics, [w:] New essays on Peirce’s mathematical philosophy, ed. M. E. Moore, Chicago 2010, s. 169–202.
Nubiola J., The branching of science according to C. S. Peirce, paper presented at the „10th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science”, August 22, 1995, Florence, Italy.
Peirce Ch. S., Collected papers of Charles Sanders Peirce, ed. C. Hartshorne, P. Weiss, A. Burks, vol. 1, 4, Cambridge 1931–1960.
Peirce Ch. S., Philosophy of mathematics. Selected writings, ed. M. E. Moore, Indiana 2010.
Peirce Ch. S., „Zaniedbany Argument” i inne pisma z lat 1097–1913, tłum. S. Wszołek, Kraków 2005.
Pietarinen A.-V., Cultivating habits of reason: Peirce and the “logica utens” versus “logica docens” distinction, „History of Philosophy Quarterly” 22 (October 2005) no. 4, s. 357-372.
Peirce Ch. S., Wybór pism semiotycznych, wyb. H. Buczyńska-Garewicz, przeł. R. Mirek, A. J. Nowak, Warszawa 1997.
Short T., Peirce’s theory of signs, Cambridge 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Hanna Michalczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).