Rendere visibile. L’ipotiposi nel romanzo Il sogno di Walacek di Giovanni Orelli
DOI:
https://doi.org/10.15633/tes.11305Słowa kluczowe:
Giovanni Orelli, ipotiposi, letteratura italiana in Svizzera, Paul Klee, “Il sogno di Walacek”Abstrakt
L’articolo analizza la relazione tra il romanzo “Il sogno di Walacek” di Giovanni Orelli e il dipinto “Alphabet I” di Paul Klee, sostenendo la tesi che il testo rappresenti una forma particolare di ipotiposi dell’originale visivo. Dopo aver presentato i fatti essenziali relativi alla genesi del romanzo, l’articolo introduce il concetto di ipotiposi secondo la definizione di Rozalia Słodczyk. Successivamente, basandosi su estratti degli scritti teorici di Paul Klee sull’arte, mostra le strategie adottate da Orelli per “rendere visibile” l’opera pittorica.
Bibliografia
Borsaro G., Contro la monotonia del negativo. Conversazione di riscaldamento con Giovanni Orelli, Oblique Studio 2011, http://www.oblique.it/images/interviste/orelli_intervista_10apr11.pdf (25.04.2025).
Bourneuf A., Paul Klee. The visible and the legible, London–Chicago 2015.
Cordibella G., Indagini tra le carte di Giovanni Orelli. Sulla genesi del romanzo “Il sogno di Walacek”, “Versants” 66 (2019) n. 2, p. 111–124.
Dedola R., Il volo leggero dell’angelo, in: G. Orelli, Il sogno di Walacek, Roma 2011, p. 151–172.
Eco U., Sulla letteratura, Milano 2022.
Klee P., Teoria della forma e della figurazione, trad. M. Spagnol, F. Saba Sardi, Milano 1984.
Klopp C., Rewiev of “Il sogno di Walacek” by Giovanni Orelli, “World Literature Today” 66 (Summer 1992) no. 3, p. 497, https://doi.org/10.2307/40148421.
Lingua e letteratura italiana in Svizzera. Atti del convegno tenuto all’Università di Losanna 21–23 maggio 1987, a cura di A. Stäuble, Bellinzona 1989.
Orelli G., Il sogno di Walacek, Roma 2011.
Roncaccia A., Kroniki Ticino, przeł. K. Skórska, “Literatura na Świecie” (2021) nr 9–10, p. 331–345.
Rothenbüler D., Introduction. A dream-dance on the brink, in: Walaschek’s dream, trad. J. Richards, Dublin–London 2012, p. 1–17.
Słodczyk R., Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku, Kraków 2020.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Natalia Chwaja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.