Byt przygodny, czyli dialog rozumiany analogicznie w tomikach wierszy ks. Jana Wala
DOI:
https://doi.org/10.15633/tes.10303Słowa kluczowe:
dialog, tomiki, wiersze, Jan Wal, refleksje, prostotaAbstrakt
Father Professor Jan Wal (1942–2023) became known as an expert and lecturer in pastoral theology and sociology of religion (e.g. UPJPII in Kraków), a clergyman open to the needs of the faithful, a teacher of young academics, but also a talented poet. The volumes of poems published by the Czuwajmy publishing house near Krakow in 2013–2014 are proof of the artist’s sensitivity and the power of his words. Although he had been reading literature all his life, it was only after the age of 70 that he decided to publish a kind of pentateuch, i.e. over 500 works constituting a guide to his spiritual development and dialogical conclusions. He collected them into volumes, each of which he carefully considered and arranged, also providing a Foreword, Afterword and Information. The collected poems are also an invitation to conversation and reflection among readers, who can look into the private world of a priest conducting a “dialogue understood analogically”, i.e. one in which attention is drawn not to the form, but to the content subordinated to it.
Bibliografia
Bernacki M., Pawlus M., Słownik gatunków literackich, Bielsko-Biała 1999.
Bolińska M., By pojąć Miłość, która tuli (refleksja o wierszach ks. Jana Wala), „Studia Socialia Cracoviensia”, 2 (2010), s. 217–229.
Borutka T., Życie i działalność naukowo-dydaktyczna oraz organizacyjna ks. prof. zw. dra hab. Jana Wala [w:] W prostocie prawdy, w pokorze miłości. Studia i materiały dedykowane księdzu prof. zw. dr. hab. Janowi Walowi, Kraków 2008.
Chrząstowska B., „Wierzę wierszem”. O poezji kapłańskiej [w:] Religijne aspekty literatury polskiej XX wieku, M. Jasińska-Wojtkowska, J. Świech (red.), Lublin 1997.
Chrześcijańskie wartości poezji Norwida, Lublin 1986.
Cieślikowski J., Okolica dzieciństwa [w:] Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975.
Clement M., La France pays de missions ou de demissions?, Paris 1965.
Czermińska M., Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000.
Dialog [w:] Encyklopedii wiedzy o prasie, J. Maślanka (red.), Wrocław 1976.
Dialog [w:] Słownik terminów literackich, Wrocław 1988.
Dialog [w:] Słownik wyrazów obcych PWN, Warszawa 1979.
Encyklopedia wiedzy o prasie, J. Maślanka (red.), Wrocław 1976.
Iłłakowiczówna K., Wiersze religijne 1912–1954, Poznań–Warszawa–Lublin 1955.
Iwanowska A., Serdecznie niemodny i szczęśliwie zapóźniony: Jan Twardowski w oczach własnych, recenzentów i czytelników, Poznań 2000.
Karwala M., Metafizyka codzienności (o poezji księdza Jana Twardowskiego), Kraków 1996.
Kranicki K., Poezja doświadczenia sacrum, Gdańsk 2014.
Kudyba W., Rana, która przyzywa Boga. O twórczości poetyckiej Janusza Stanisława Pasierba, Lublin 2006.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006.
Mierzwiński B., Teologia pastoralna czy teologia praktyczna. Spór o nazwę czy koncepcję?, „Warszawskie Studia Pastoralne”, 1 (2005), s. 7–16.
Obertyńska B., Quodlibecik, [w:] M. Wolska, B. Obertyńska, Wspomnienia, Warszawa 1974.
Papuzińska J., Miejsca wspólne [w:] J. Papuzińska, Drukowaną ścieżką, Łódź 2001, s. 24–34.
Pisarek W., Słowa między ludźmi, Warszawa 2004.
Polska liryka religijna, S. Sawicki, P. Nowaczyński (red.), Lublin 1983.
Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, S. Sawicki, A. Tyszczyk (red.), Lublin 1992.
Puzynina J., Język wiary w poezji współczesnej [w:] Kultura i religia u progu III tysiąclecia, Katowice 2000.
Puzynina J., Słowo w twórczości Pasierba [w:] J. Puzynina, Słowo poety, Warszawa 2006.
Quodlibet [w:] Słownik terminów literackich, J. Sławiński (red.), Wrocław 1988.
Rymkiewicz J.M., Myśli różne o ogrodach. Dzieje jednego toposu, Warszawa 1968.
Rzecz o wolności słowa, IX, w. 17–23 [w:] C. Norwid, Pisma wybrane. Poematy, t. 2, Warszawa 1968.
Sacrum w literaturze, J. Gotfryd, M. Jasińska-Wojtkowska, S. Sawicki (red.), Lublin 1983.
Sawicki S., Poetyka, interpretacja, sacrum, Warszawa 1981.
Sawicki S., Z pogranicza literatury i religii, Lublin 1978.
Słabek H., Intelektualistów obraz własny 1944–1989, Warszawa 1997.
Słownik katolickiej nauki społecznej, W. Piwowarski (red.), Warszawa 1993.
Słownik terminów literackich, J. Sławiński (red.), Wrocław 1988.
Słownik wyrazów obcych PWN, Warszawa 1979.
Smaszcz W., Ks. Jan Twardowski – poeta nadziei: życie i twórczość, Białystok 2003.
Sochoń J., Wybór, wstęp i opracowanie [w:] J. Pasierb. Liturgia serca, Warszawa 2002.
Stempka A., Tradycja religijna w poezji Jana Twardowskiego i Janusza Stanisława Pasierba, Bydgoszcz 2006.
Sulikowski A., „Serce czyste”: świat poetycki księdza Jana Twardowskiego, Lublin 2001.
Wal J., Dialog w duszpasterstwie indywidualnym, „Warszawskie Studia Pastoralne”, 6 (2007), s. 68–86.
Wal J., Dialogi o życiu i świecie, Kraków–Michałowice 2013.
Wal J., Dialogi w słowie i czynie, Kraków–Michałowice 2013.
Wal J., Dialogi z niebem i ziemią, Kraków–Michałowice 2013.
Wal J., Duch dialogu, Kraków–Michałowice 2013.
Wal J., Kultura dialogu, Kraków–Michałowice 2012.
Wal J., Marana Tha! Pieśń o nowej ziemi, Kraków–Michałowice 2014.
Wal J., Post scriptum, Kraków–Michałowice 2014.
Wal J., Vademecum dialogu, Kraków 1998.
Netografia
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/epigramat;3898260.html (dostęp: 10.04.2024).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rok_wiary (dostęp: 13.04.2024).
https://sjp.pwn.pl/sjp/;2555065 (dostęp: 4.04.2024).
https://upjp2.edu.pl/aktualnosci/zmarl-ks-prof-dr-hab-jan-wal--wieloletni-wykladowca-teologii-pastoralnej-papieskiej-akademii-teologicznej-27-viii-2023-2347.html (dostęp: 10.04.2024).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).