Antydemoniczny charakter sakramentu Eucharystii

Autor

  • Marta Ficoń Instytut Teologiczny im. św. Jana Kantego w Bielsku-Białej

DOI:

https://doi.org/10.15633/acr.2401

Słowa kluczowe:

Eucharystia, Jezus Chrystus, Tajemnica Paschalna, wyzwolenie, Szatan, egzorcyzm, opętanie

Abstrakt

Życie i dzieło Jezusa Chrystusa ma charakter zbawczy i wyzwalający z mocy złego ducha. Z tej perspektywy ustanowienie Eucharystii i dawanie się wiernym jako Pokarm to dzieła wybitnie antydemoniczne, które uwalniają spod władzy duchów ciemności i stanowią niezbędną pomoc zarówno dla chrześcijan w codziennej walce duchowej, jak i dla opętanych na drodze do uwolnienia.
Również warstwa liturgiczna tego sakramentu zawiera wiele odniesień do chwalebnego zwycięstwa Chrystusa nad Szatanem i nieustanne błaganie o zachowanie ludzi od jego wpływu. Eucharystia nie stanowi jednak narzędzia do wyzwolenia opętanych z mocy demona, lecz jest fundamentalnym elementem procesu wyzwolenia poprzez egzorcyzm.

Bibliografia

Acta Synodalia ann. 50–381, t. 1, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2006.

Acta Synodalia ann. 431–504, t. 6, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2011.

Amorth G., Nowe wyznania egzorcysty, Częstochowa 1998.

Amorth G., Wyznania egzorcysty, Częstochowa 1997.

Augustyn, Państwo Boże, tłum. W. Kubicki, Kęty 1998.

Benedykt XVI, adhort. apost. Sacramentum caritatis, Kraków 2007.

Benedykt XVI, enc. Deus Caritas est, Katowice 2006.

Brunot A., Miriam. Mała Arabka, tłum. T. Szczepańczyk, Gdańsk 2006.

Cristiani L., Znaki obecności szatana we współczesnym świecie, tłum. J. Irzykowski, Gdańsk 1995.

Guerra Burgos M., Satanizm i lucyferyzm jako formy alternatywnej i magicznej religijności naszych czasów, [w:] Egzorcyzmy dawniej i dziś, red. B. Barkowski, A. Posacki, Warszawa 2004, s. 95–135.

Guzowski K., Duch dialogujący, Lublin 2016.

Jan Kasjan, Rozmowy z ojcami, t. 1, tłum. A. Nocoń, Kraków 2002.

Jan Paweł II, enc. Dominum et vivificantem, Wrocław 1994.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Komunia święta i kult tajemnicy eucharystycznej poza Mszą świętą, Katowice 1985.

Kongregacja Nauki Wiary, list Inde ab aliquot annis, 29.09.1985, AAS 77 (1985), s. 1169–1170.

Kozłowski J., Z doświadczeń modlitwy o uwolnienie i uzdrowienie, [w:] Egzorcyzmy dawniej i dziś, red. B. Barkowski, A. Posacki, Warszawa 2004, s. 67–74.

Laurentin R., Szatan. Mit czy rzeczywistość?, tłum. T. Szafrański, Warszawa 1997.

Maciążek W., Grzech pierworodny jako negacja wdzięczności, „Teologia w Polsce” 9 (2015) nr 1, s. 149–159.

Misiarczyk L., Opętania i egzorcyzmy – nowe wyzwania dla teologii XXI wieku, „Studia Nauk Teologicznych” 9 (2014), s. 247–257.

Mszał Rzymski dla diecezji polskich, Poznań 1986.

Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego: z trzeciego wydania Mszału Rzymskiego: Rzym 2002, Poznań 2004.

Rytuał Rzymski. Egzorcyzmy i inne modlitwy błagalne, Katowice 2002.

Sobór Watykański II, dekret Presbyterorum ordinis, [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, red. M. Przybył, Poznań 2002, s. 478–508.

Szymborski J., „Cały świat leży w mocy Złego” (1 J 5, 19), [w:] Egzorcyzmy dawniej i dziś, red. B. Barkowski, A. Posacki, Warszawa 2004, s. 169–179.

Towarek P., Egzorcyzm. Historia, liturgia, teologia, Olsztyn 2013.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-15

Numer

Dział

Teologia