Idea of right application. Robert Frost’s motive of going beyond rightly applied to spiritual issues

Autor

  • Marcin Godawa Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/acr.2404

Słowa kluczowe:

właściwa aplikacja tekstu, aplikacja pozytywna i aplikacja warunkowa, motyw przekraczania granic, doświadczenie duchowe, przekraczanie duchowych granic

Abstrakt

Pierwszym celem niniejszego artykułu jest próba uporządkowania pewnych terminologicznych kwestii w zakresie interpretacji tekstów, szczególnie poezji posiadającej status miejsca teologicznego (locus theologicus). Ów cel został zrealizowany przez propozycję wprowadzenia pojęcia właściwej aplikacji tekstu (the right application), która oznacza pełne respektowanie oryginalnego znaczenia tekstu z jednoczesnym przeniesieniem go poza granicę ścisłej analizy i interpretacji do kręgu problematyki życia duchowego i religijnego. W swoich dwóch formach, aplikacji pozytywnej (yes-application) oraz warunkowej (yes but-application), właściwa aplikacja ukazuje, jak czytanie poezji może stymulować życiowe decyzje i określać kształt duchowości.
Drugim celem artykułu jest praktyczne przedstawienie tej idei poprzez opracowanie motywu przekraczania granic, zaczerpniętego z poezji Roberta Frosta, jednego z najwybitniejszych i wspaniałych artystów dwudziestego stulecia.

Bibliografia

Barańczak S., Wstęp, [in:] Robert Frost. 55 wierszy, red. S. Barańczak, Kraków 1992, p. 5–36.

Catechism of the Catholic Church, http://www.vatican.va/archive/ENG0015/_INDEX.HTM.

Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 1987.

Eco U., Nadinterpretowanie tekstów, [in:] U. Eco et al., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Kraków 1996, p. 45–65.

Eco U., Pomiędzy autorem i tekstem, [in:] U. Eco et al., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Kraków 1996, p. 66–87.

Fenton J., An Introduction to English Poetry, New York 2002.

Godawa M., Obraz Tajemnicy. Wcielenie i Narodzenie Pańskie w retorycznych medytacjach wybranych autorów środowiska krakowskiego w pierwszej połowie XVII wieku, Kraków 2015.

Horace, Ars Poetica, [in:] Classic Writings on Poetry, ed. W. Harmon, New York 2003, p. 64–74.

Merton T., O świętym Bernardzie, tłum. E. Dąbrowska, Kraków–Tyniec 2005.

Richards I. A., Principles of Literary Criticism, New York 1925.

[Robert Frost], http://www.poetryfoundation.org/bio/robert-frost.

Robert Frost. 55 wierszy, red. S. Barańczak, Kraków 1992.

Rolheiser R. OMI, W poszukiwaniu duchowości XXI wieku, tłum. K. Tybinka, Kraków 2006.

Słomka W., Kontemplacja. Działanie. Apostolstwo, [in:] Homo meditans, vol. 2: Kontemplacja i działanie, red. W. Słomka, Lublin 1984, p. 79–93.

Słomkowski A., Teologia życia duchowego, red. M. Chmielewski, Ząbki 2000.

Sobczyk A. J., Podstawy życia duchowego według Katechizmu Kościoła Katolickiego, Lublin 2005.

Špidlik T., Theoria i praxis. (Kontemplacja i działanie) (Szlakiem Grzegorza z Nazjanzu), [in:] Homo meditans, vol. 2: Kontemplacja i działanie, red. W. Słomka, Lublin 1984, p. 45–57.

Tatarkiewicz W., History of Aesthetics, vol. 3, ed. D. Petsch, New York 2005.

Wojtyła K., Osoba i czyn, [in:] K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000, p. 151–191.

Wojtyła K., Osobowa struktura samostanowienia, [in:] K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000, p. 423–432.

Z Tobą, więc ze Wszystkim. 222 arcydzieła angielskiej i amerykańskiej liryki religijnej, red. S. Barańczak, Kraków 1992.

Opublikowane

2018-06-15

Numer

Dział

Teologia