Idea of right application. Robert Frost’s motive of going beyond rightly applied to spiritual issues
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.2404Słowa kluczowe:
właściwa aplikacja tekstu, aplikacja pozytywna i aplikacja warunkowa, motyw przekraczania granic, doświadczenie duchowe, przekraczanie duchowych granicAbstrakt
Pierwszym celem niniejszego artykułu jest próba uporządkowania pewnych terminologicznych kwestii w zakresie interpretacji tekstów, szczególnie poezji posiadającej status miejsca teologicznego (locus theologicus). Ów cel został zrealizowany przez propozycję wprowadzenia pojęcia właściwej aplikacji tekstu (the right application), która oznacza pełne respektowanie oryginalnego znaczenia tekstu z jednoczesnym przeniesieniem go poza granicę ścisłej analizy i interpretacji do kręgu problematyki życia duchowego i religijnego. W swoich dwóch formach, aplikacji pozytywnej (yes-application) oraz warunkowej (yes but-application), właściwa aplikacja ukazuje, jak czytanie poezji może stymulować życiowe decyzje i określać kształt duchowości.
Drugim celem artykułu jest praktyczne przedstawienie tej idei poprzez opracowanie motywu przekraczania granic, zaczerpniętego z poezji Roberta Frosta, jednego z najwybitniejszych i wspaniałych artystów dwudziestego stulecia.
Bibliografia
Barańczak S., Wstęp, [in:] Robert Frost. 55 wierszy, red. S. Barańczak, Kraków 1992, p. 5–36.
Catechism of the Catholic Church, http://www.vatican.va/archive/ENG0015/_INDEX.HTM.
Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 1987.
Eco U., Nadinterpretowanie tekstów, [in:] U. Eco et al., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Kraków 1996, p. 45–65.
Eco U., Pomiędzy autorem i tekstem, [in:] U. Eco et al., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Kraków 1996, p. 66–87.
Fenton J., An Introduction to English Poetry, New York 2002.
Godawa M., Obraz Tajemnicy. Wcielenie i Narodzenie Pańskie w retorycznych medytacjach wybranych autorów środowiska krakowskiego w pierwszej połowie XVII wieku, Kraków 2015.
Horace, Ars Poetica, [in:] Classic Writings on Poetry, ed. W. Harmon, New York 2003, p. 64–74.
Merton T., O świętym Bernardzie, tłum. E. Dąbrowska, Kraków–Tyniec 2005.
Richards I. A., Principles of Literary Criticism, New York 1925.
[Robert Frost], http://www.poetryfoundation.org/bio/robert-frost.
Robert Frost. 55 wierszy, red. S. Barańczak, Kraków 1992.
Rolheiser R. OMI, W poszukiwaniu duchowości XXI wieku, tłum. K. Tybinka, Kraków 2006.
Słomka W., Kontemplacja. Działanie. Apostolstwo, [in:] Homo meditans, vol. 2: Kontemplacja i działanie, red. W. Słomka, Lublin 1984, p. 79–93.
Słomkowski A., Teologia życia duchowego, red. M. Chmielewski, Ząbki 2000.
Sobczyk A. J., Podstawy życia duchowego według Katechizmu Kościoła Katolickiego, Lublin 2005.
Špidlik T., Theoria i praxis. (Kontemplacja i działanie) (Szlakiem Grzegorza z Nazjanzu), [in:] Homo meditans, vol. 2: Kontemplacja i działanie, red. W. Słomka, Lublin 1984, p. 45–57.
Tatarkiewicz W., History of Aesthetics, vol. 3, ed. D. Petsch, New York 2005.
Wojtyła K., Osoba i czyn, [in:] K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000, p. 151–191.
Wojtyła K., Osobowa struktura samostanowienia, [in:] K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000, p. 423–432.
Z Tobą, więc ze Wszystkim. 222 arcydzieła angielskiej i amerykańskiej liryki religijnej, red. S. Barańczak, Kraków 1992.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).