Antydemoniczny charakter sakramentu namaszczenia chorych
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.3632Słowa kluczowe:
sakrament namaszczenia chorych, cierpienie, choroba, śmierć, SzatanAbstrakt
Sakrament namaszczenia chorych to spotkanie z Chrystusem – lekarzem duszy i ciała, który w swym Kościele kontynuuje szerzenie królestwa Bożego w świecie, podnosząc chorego z niedoli grzechu i rozpaczy. Pokazuje on, że przez swe Misterium Paschalne Syn Boży nadał cierpieniu, chorobie i śmierci nowe znaczenie, dzięki któremu człowiek cierpiący może włączyć się w dzieło zbawienia świata, mając w perspektywie wizję chwalebnego zmartwychwstania wraz Chrystusem. Sakrament ten daje możliwość przyczynienia się do wzrostu Kościoła, do własnego udoskonalenia i do oddania chwały Bogu. Przede wszystkim daje łaskę Ducha Świętego, który umacnia wiarę, nadzieję i miłość przeciw działaniu złego ducha, próbującego atakować w najbardziej newralgicznych momentach życia, jakimi są ciężka choroba i zbliżająca się śmierć. W ten sposób sakrament we wszystkich tych spektach ma wyraźnie antydemoniczny wymiar.
Bibliografia
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Sacramentum caritatis, Kraków 2007.
Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. I. Bokwa, Poznań 2007.
Czerwik S., Odnowiona liturgia sakramentu namaszczenia chorych, w: Ludzie chorzy i starsi w Kościele, red. J. Charytański, A. Spławski, Warszawa 1981, s. 105–121.
Ficoń M., Antydemoniczny charakter sakramentu Eucharystii, „Analecta Cracoviensia” 49 (2017), s. 7–28.
Ficoń M., Antydemoniczny charakter sakramentu pokuty i pojednania, „Analecta Cracoviensia” 50 (2018), s. 23–51.
Franciszek, Evangelii gaudium, https://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium_pl.pdf (1.08.2019).
Franciszek, Adhortacja apostolska Gaudete et exsultate, http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20180319_gaudete-et-exsultate.html (1.08.2019).
Grün A., Namaszczenie chorych: pomoc i otucha, tłum. G. Sowinski, Kraków 2004.
Guzowski K., Duch dialogujący, Lublin 2016.
Hoła K., Sakramenty w aspektach dziejozbawczych: zarys sakramentologii katolickiej, cz. 2, 4: Namaszczenie chorych, Kraków 1987.
Ioannes Paulus II PP., Littera apostolica „motu proprio” Dolentium hominum, „Acta Apostolicae Sedis” 77 (1985), s. 457–461.
Jan Paweł II, Do chorych i cierpiących, Głogów 2015.
Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, Wrocław 1995.
Jan Paweł II, List apostolski Salvifici doloris, Watykan 1984.
Jan Paweł II, Moja moc z Was. Ojciec święty do chorych, oprac. Z. Peszkowski, Warszawa 1986.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Ludzie chorzy i starsi w Kościele, red. J. Charytański, A. Spławski, Warszawa 1981.
Mokrzycki B., Kościół w oczyszczeniu, Warszawa 1986.
Mszał rzymski dla diecezji polskich, Poznań 1986.
Müller G. L., Dogmatyka katolicka, przeł. W. Szymona, Kraków 2015.
Osińska K., Ludzie chorzy we wspólnocie ludzkiej, w: Ludzie chorzy i starsi w Kościele, red. J. Charytański, A. Spławski, Warszawa 1981, s. 32–80.
Paulus PP. VI, Constitutio apostolica Indulgentiarum doctrina, „Acta Apostolicae Sedis” 59 (1967), s. 5–24.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, wyd. 5 poprawione, Poznań 2003 (Biblia Tysiąclecia).
Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 1980.
Skowronek A., Chorzy i ich sakrament, Włocławek 1997.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, red. M. Przybył, Poznań 2002, s. 526–606.
Sobór Watykański II, Konstytucja Lumen gentium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, red. M. Przybył, Poznań 2002, s. 105–170.
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, red. M. Przybył, Poznań 2002, s. 40–70.
Świerzawski W., Tobie mówię: wstań i chodź. Sakrament namaszczenia chorych, Wrocław 1984.
Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 31: Sakrament chorych (Supl. 29–33); Kapłaństwo (Supl. 34–40), przełożył i w objaśnienia zaopatrzył R. Kostecki, London 1985.
Towarek P., Egzorcyzm. Historia, liturgia, teologia, Olsztyn 2013.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).