The place and meaning of the confession of faith in liturgy

Authors

  • Janusz Królikowski Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/acr.2406

Keywords:

liturgy, confession of faith, Baptism, Eucharist, mystagogy, formation

Abstract

The article points out the reasons for and the history of the inclusion of the confession of faith into liturgy of the Church. The aim of this study is to show a close relation between liturgy and Christian life. Both liturgy and Christian life are based upon the confession of faith, therefore it is vital to emphasise this relation since it may be significant for strengthening of the close relation between Christian life and liturgy which is not something external and artificially combined but on the contrary it characterizes the internal content of Christian life and constitutes its natural environment of authentic development. The confession of faith constitutes the first school of faith and it remains the basic tool of religious formation. That is why the confession of faith has to become a truly cultivated and lasting element of Christian proclamation and a benchmark for shaping the authentic Christian spirit.

References

Capelle B., Alcuin et l’histoire du symbole de la messe, „Recherches de Théologie Ancienne et Médiévale” 6 (1934), s. 249–260.

Doroszkiewicz W., Cesarz i dogmat. Filiokwistyczne tendencje w Cesarstwie Karola Wielkiego w VIII–IX wieku, Białystok 2014.

Eckmann A., Symbol Apostolski w pismach świętego Augustyna, Lublin 1999.

Głuchowski R., Nawrócenie dworzanina królowej etiopskiej typem ewangelizacji bez granic, Lublin 2010.

Grossi V., Regula veritatis et narratio bettesimale in Sant’Ireneo, „Augustinianum” 12 (1972), s. 437–463.

Hahn A., Bibliotek der Symbole und Glaubensregeln der Alten Kirchen, Breslau 1877.

Harmless W., Augustine and the Catechumenate, Collegeville 2014.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.

Królikowski J., Tajemnica Trójjedynego. Studia z teologii trynitarnej, Kraków 2015.

Lubac H. de, La foi chrétienne. Essai sur la structure du Symbole des apôtres, Paris 2008.

Nautin P., Je crois à l’Ésprit Saint dans la sainte Église pour la resurrection de la chair, Paris 1947.

Obrzędy bierzmowania według Pontyfikału Rzymskiego, Katowice 1975.

Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, Katowice 1988.

Paprocki H., Hipolita Rzymskiego Tradycja Apostolska. Wstęp, przekład, komentarz, „Studia Theologica Varsaviensia” 14 (1976) nr 1, s. 159–160.

Parenti S., Lodi E., La liturgia eucaristica in Oriente, [w:] Scientia liturgica. Manuale di liturgia, t. 3: L’Eucaristia, dir. A. J. Chupungco, Casale Monferrato 1998, s. 74–113.

Paweł VI, Wyznanie Wiary Ludu Bożego – Credo populi Dei, tłum. J. Królikowski, Kraków 2012.

Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Świderkówna, Kraków 1998.

Puniet P. de, Les trois homélies catéchétiques du sacramentaire gélasien pour la tradition des Évangiles, du Symbole et de l’Oraison dominicale, „Revue d’Histoire Ecclésiastique” 5 (1904), s. 780–782.

Righetti M., Storia liturgica, t. 1: Introduzione generale, Milano 1964.

Schepens P., Pour l’histoire du symbole Quicumque, „Revue d’Histoire Ecclésiastique” 31 (1936), s. 548–569.

Żurek A., Symbol wiary jako przedmiot disciplina arcani w Kościele starożytnym, „Vox Patrum” 37 (2017) t. 67, s. 789–800.

Downloads

Published

2018-06-15

Issue

Section

Teologia