Integral vision of man as the basis of culture and education
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.2417Keywords:
culture, education, personalism, integrity, reductionismAbstract
There is a variety of concepts of man in philosophy. Thus, it becomes essential to reflect on their assumptions. It seems particularly important to focus on the personalist as well as on the reduced vision of man which promote contradictory values. The research conducted for the purpose of this work concentrated mainly on the integral and reduced vision of man and on their cultural and educational value. The research indicates an anthropological error which lies at the root of the reduced vision of man. It also shows the importance of the integral vision of man based on the assumptions of personalism which John Paul II frequently referred to. Integral and personalist pedagogy has a positive impact not only on the development of young generation but also on the cultural dimension of social life.
References
Adamski F., Kultura między sacrum i profanum, [w:] Człowiek, wychowanie, kultura. Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 1993.
Adamski F., Pedagogika chrześcijańska pedagogiką personalistyczną, „Paedagogia Christiana” 31 (2013) nr 1.
Adamski F., Personalizm i pedagogika personalistyczna, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, red. T. Pilch, Warszawa 2005.
Adamski F., Posłowie, [w:] Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Arystoteles, O duszy, oprac. P. Siwek, Warszawa 1988.
Bóg w Krakowie, reż. D. Regucki, Polska 2016 (film).
Chałas K., Wychowanie w ujęciu Jana Pawła II inspiracją do budowania programu wychowawczego reformującej się szkoły, [w:] Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, t. 3, red. K. Chałas, Lublin–Kielce 2006.
Chudy W., Kłamstwo społeczne i jego skutki, [w:] Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.
Cichosz W., Koncepcja osoby ludzkiej w filozofii św. Tomasza z Akwinu, „Studia Gdańskie” 13 (2000).
Czekalski R., Personalistyczna pedagogika wychowawcza Jana Pawła II, „Warszawskie Studia Teologiczne” 21 (2008), s. 183–190.
Czekalski R., Personalistyczne podstawy wychowania, Warszawa 2009.
Dec I., Humanizmy i ich roszczenia w wyjaśnianiu człowieka, [w:] Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.
Dziewiecki M., Pedagogika integralna, Warszawa 2010.
Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002.
Franciszek, Przemówienie Ojca świętego Franciszka przed modlitwą „Regina caeli”, 19.04.2015, http://info.wiara.pl/doc/2440614.Swiadectwo-to-nie-teoria-ani-moralizowanie.
Galarowicz J., Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły, Kraków 1994.
Godawa G., Szkoła skoncentrowana na uczniu a afirmacja pajdokracji, [w:] Szkoła i jej etyczne wyzwania, red. J. Siewiora, Tarnów 2015.
Granat W., Personalizm chrześcijański, Poznań 1985.
Jaeger W., Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001.
Jan Paweł II, enc. Centesimus annus do czcigodnych braci w episkopacie, do kapłanów i rodzin zakonnych, do wiernych Kościoła Katolickiego i wszystkich ludzi dobrej woli w setną rocznicę encykliki Rerum novarum, 1.05.1991, Wrocław 2000.
Jan Paweł II, adhort. apost. Familiaris consortio do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, 22.11.1981, Wrocław 2000.
Jan Paweł II, Przemówienie wygłoszone w siedzibie UNESCO, Paryż, 2.06.1980, [w:] Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym–Lublin 1988.
Jan Paweł II, Zadania szkoły katolickiej dzisiaj. Przemówienie do uczestników Międzynarodowego Kongresu Katolickich Szkół Europy, 28.04.2001, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/szk_katolickie_28042001.html.
Kaczmarek K., Gadacz T., Racje za personalistyczną filozofią wychowania, [w:] Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Karolina, reż. D. Regucki, Polska 2014 (film).
Kiereś B., Personalizm jako odpowiedź na antyedukację, „Człowiek w Kulturze” 25 (2015).
Kiereś H., Błąd antropologiczny w sztuce, [w:] Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.
Krąpiec M. A., Człowiek bytem osobowym, [w:] Personalistyczna filozofia wychowania, red. F. Adamski, Kraków 1999.
Krąpiec M. A., Osoba ludzka i błędy w jej rozumieniu, [w:] Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.
Lorenc J., Wychowanie człowieka w ujęciu pedagogiki personalistycznej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas” 10 (2015).
Majkrzak H., Filozofia wychowania w ujęciu św. Tomasza z Akwinu, „Człowiek w Kulturze” 17 (2005).
Maryniarczyk A., Koncepcja bytu a rozumienie człowieka, [w:] Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.
Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
Nowak M., Filozofia człowieka podstawą filozofii wychowania, [w:] Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Parzych-Blakiewicz K., Personalistyczne podstawy humanizmu chrześcijańskiego. Zarys problematyki, „Teologia w Polsce” 5 (2011) nr 2.
Pawłowicz J. J., Implikacje moralne teologii wspólnoty małżeńsko-rodzinnej w nauczaniu Cerkwi prawosławnej i Kościoła rzymskokatolickiego. Studium porównawcze, Tuchów 2011.
Piąta pielgrzymka Jana Pawła II do Ojczyzny, oprac. J. Górny, Olsztyn 1997.
Platon, Fajdros, [w:] Platon, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Warszawa 2007.
Rotkiewicz H., Jean-Jacques Rousseau a kategoria „innego”, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 21 (2012) nr 4.
Rubacha K., Budowanie teorii pedagogicznych, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2008.
Rynio A., Atrakcyjność wychowania chrześcijańskiego, [w:] Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, red. A. Rynio, Lublin 2007.
Rynio A., Wychowanie integralne w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.
Rynio A., Wychowanie w ujęciu Jana Pawła II. Wybrane zagadnienia teoretyczne, [w:] Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, t. 3, red. K. Chałas, Lublin–Kielce 2006.
Schoenebeck H. von, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, tłum. N. Szymańska, Warszawa 2007.
Swieżawski S., Św. Tomasz na nowo odczytany, Kraków 1983.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, t. 13, tłum. P. Bełch, Londyn 1986.
Tomasik P., Pedagogika wobec kryzysu wychowania, „Warszawskie Studia Teologiczne” 11 (1998).
Wilk J., Wychowawca wobec pytania: „Kim jest dziecko”, [w:] Oblicza dzieciństwa, red. D. Kornas-Biela, Lublin 2001.
Włosiński M., Etyczne i pedagogiczne wartości przesłania Jana Pawła II – papieża nadziei, „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy” 4 (2009).
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Wysocka M., Personalizm, „Studia nad Rodziną” 10 (2006).
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author declares that he owns the copyright to the work (article) and that it is not limited in the scope covered by the above declaration and that the work (article) is an original work and does not infringe the copyright of other persons.
The author allows the Pontifical University of John Paul II in Krakow to use the paper free of charge, non-exclusive and unlimited in time by, i.e.:
– keeping in records and reproduction of the copies of the work using printing, reprography, magnetic recording and digital technology;
– trade in the original or copies on which the work has been recorded (introduction to the market, lending or rental of the original or copies, public exhibition, display, as well as making the work available to the public in such a way that everyone can have access to it in a place and at a time chosen by them);
– inclusion of the work in a collective work;
– granting by the Pontifical University of John Paul II in Krakow a Creative Commons Sub-licence Authorship Recognition-Non-commercial Use-No Subsidiaries 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Magazine Platform of the university under the Creative Commons Attribution-Non-commercial Use-No Subsidiary Works 3.0 Poland license.
Thus, it entitles all interested parties to use the work under the following conditions:
- the author and the title of the work will be given,
- the place of publication (journal title and internet address of the originally published work) will be indicated,
- the work will be distributed in a non-commercial manner,
- no dependent works will be created.