Przez wsparcie do jakości kształcenia. O sytuacji osób z niepełnosprawnościami w UPJPII w Krakowie
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.3290Słowa kluczowe:
szkolnictwo wyższe, niepełnosprawność, studenci, jakość kształceniaAbstrakt
Od kilku lat w Polsce zainteresowanie sytuacją osób niepełnosprawnych rośnie. Zmiany w szkolnictwie wyższym obejmują także kandydatów na studentów i studentów z niepełnosprawnością. O ile infrastruktura działa coraz lepiej, o tyle zarówno nauczyciele akademiccy, jak i administracja mają jeszcze wiele do zrobienia. Stopniowo zwiększa się jednak świadomość, że niepełnosprawność nie musi być ograniczeniem, także w dostępie do nauki na uczelni wyższej. Uniwersytety dążą do tego, aby studenci mieli jednakowe szanse na kształcenie i nie doświadczali ograniczeń w uczestniczeniu w życiu społeczności akademickiej np. z powodu niepełnosprawności.
Bibliografia
Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, przeł. P. Morawski, Warszawa 2008.
Bolińska M., Z obrazu na słowo. Kilka uwag o technice audiodeskrypcji, „Studia Socialia Cravoviensia” 6 (2014) nr 1 (10), s. 169–180.
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
Clough P., Corbett J., Theories of Inclusive Education: A Student’s Guide, London 2000.
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 1994.
Dobre praktyki w zakresie wsparcia studentów niepełnosprawnością szkołach wyższych. Nowe przepisy o szkolnictwie wyższym – wyciąg z Ustawy 2.0, wyd. 2. uaktualnione, Dodatek do „Krakowskiego Semestralnika Studentów Niepełnosprawnych” 2017 nr 2 (17), s. 2–19.
Duda M., Etyczne wyzwania w pracy ze studentami niepełnosprawnymi – perspektywa nauczyciela akademickiego, w: Wielowymiarowość integracji społeczno-zawodowej studentów z niepełnosprawnością, red. B. Szczupał, K. Kutek-Sładek, Kraków 2015, s. 33–34.
Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 1997.
Gibson S., Blanford S., Managing Special Educational Needs: A practical Guide form Primary and Secondary Schools, London 2005.
Hulek A., Integracyjny system kształcenia i wychowania, w: Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1997, s. 492–493.
International Classification of Impariments Disabilities and Handicaps, World Health Organisation, Geneva 1980.
Kawczyńska-Butrym Z., Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Warszawa 1996.
Kirenko J., Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Lublin 2007.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).
Kowalik S., Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa 1996.
Kwiatkowska-Kowal B., Jakość kształcenia jako podstawowy problem szkoły wyższej, w: Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną, red. A. A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch, Warszawa 2008, s. 28–30.
Kubik T. B., Latalski M., Zdrowie publiczne, Lublin 2002.
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2012.
Radlińska H., Pedagogika społeczna, Warszawa 1961.
Raport. Sytuacja Studentów z niepełnosprawnością w Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie – zrealizowane działania Biura ds. Osób Niepełnosprawnych, lipiec 2017.
Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju, red. H. Liberska, Warszawa 2011.
Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.
Sowa J., Aksjologiczne aspekty wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, „Rewalidacja” 2010 nr 1 (27), s. 4–15.
Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Rzeszów 1998.
Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, przeł. J. Bartosik, Warszawa 2013.
Wiliński M., Modele niepełnosprawności: indywidualny – funkcjonalny – społeczny, w: Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, red. A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska, Warszawa 2010, s. 15–59.
World Report on Disability, WHO Library 2011.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.