Korespondencja internuncjusza Antonio Francesco Cirioli z Sekretariatem Stanu w przededniu sejmu zwyczajnego zwołanego w Warszawie w 1623 roku
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.1414Słowa kluczowe:
nuncjatura apostolska, Giovanni Battista Lancellotti, Cosimo de Torres, Antonio Francesco CirioliAbstrakt
Nuncjatura apostolska w Polsce od połowy XVI wieku miała charakter sejmowy, antyturecki i kontrreformacyjny. Nic więc dziwnego, że wielką doniosłość miało polecenie instrukcji początkowej nakazujące nuncjuszowi Giovanniemu Battiście Lancellottiemu szczególną czujność i troskę o sprawy Kościoła katolickiego w Polsce oraz o misje i sprawy chrześcijaństwa właśnie podczas obrad sejmowych. Na początku listopada 1622 r. przez zamianowanego kardynałem Cosimo de Torresa, internuncjuszem - na mocy brewe Grzegorza XV z 3 grudnia 1622 r. - został Antonio Francesco Cirioli, doktor obojga praw wywodzący się z Bolonii, od roku 1621 audytor nuncjatury Cosimo de Torresa (dotychczas zupełnie nieznany w literaturze przedmiotu). Urząd internuncjusza w Warszawie, objęty po uprzednich 13-tu miesiącach służby w charakterze audytora, Cirioli pełnił aż przez dwadzieścia trzy tygodnie, to znaczy od 19 listopada 1622 do 29 kwietnia 1623 roku.Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Tadeusz Fitych
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/3.0/88x31.png)
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).