Umiar i rozsądek lekarstwem na przesadną konsumpcję

Autor

  • Barbara Żmuda-Frydrychowska Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2344

Słowa kluczowe:

Adam Rodziński, personalizm, konsumpcjonizm, wartości ponowoczesne, wygoda, przygoda

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę zastosowania myśli personalistycznej Adama Rodzińskiego w odniesieniu do problemów, jakie stawia przed nami współczesny model konsumpcyjnego życia. W pierwszej kolejności przedstawione zostają zagrożenia wynikające z niewiarygodnie szybkiego postępu technologicznego oraz zmiany mentalności współczesnych jednostek. Następne wymienione sytuacje zostają skontrastowane z nakazami etyki personalistycznej w celu odnalezienia w nich sposobów wyjścia z kryzysu, który przyniosła tak zwana „rozbuchana konsumpcja”. Celem artykułu jest próba wykazania, że personalistycznym lekarstwem na przesadną konsumpcję wcale nie jest wyrzeczenie się jej, lecz rozsądne i umiarkowane podejście do konsumowania.

Biogram autora

  • Barbara Żmuda-Frydrychowska - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Barbara Żmuda-Frydrychowska – mgr, doktorantka w Katedrze Etyki Uniwersytetu Pa­pies­kiego Jana Pawła II w Krakowie. Absol­wentka studiów magisterskich na Wy­dzia­le Filozoficznym UPJPII. Od 2015 roku prze­wod­nicząca Samo­rządu Do­kto­ran­tów UPJPII. Ważniejsze publikacje: Ratio­na­­lity as a Guaran­tee of Human Dignity, w: Ra­cionálne – iracionálne, eds. P. Sucharek, O. Mar­chev­sky, Prešov 2015; Etyka zawodowa w polityce – etyczny polityk a problem brudnych rąk, w: Perspektivy profesijnej etiky, ed. V. Gluch­man, Presov 2014. Zain­te­re­so­wa­nia naukowe: etyka personalistyczna, prawa człowieka, bioetyka, etyka biznesu, etyka zawodowa oraz etyka polityki.

Bibliografia

Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.

Bylok F., Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 19 (February 2016) No. 1, s. 55–69.

Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.

Feifer M., Tourism in History: From Imperial Rome to the Present, New York 1996.

Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2000.

Janoś­‑Kresło M., Usługi społeczne a zrównoważony rozwój regionów, Warszawa 2008.

Kolny B., Czas wolny w świetle zrównoważonego rozwoju, „Konsumpcja i Rozwój” 2014 nr 2 (7), s. 28–38.

MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, tłum. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Warszawa 2005.

Pasikowski K., Pokusa konsumpcjonizmu w świetle personalizmu pedagogicznego, „Rozprawy Społeczne” 9 (2015) nr 4, s. 64–70.

Perczyńska A., Post­‑turysta na wakacjach, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1339-post­‑turysta­‑na­‑wakacjach.html (20.06.2016).

Rodziński A., Osoba i kultura, Warszawa 1985.

Szpunar M., Czas wolny w dobie konsumpcjonizmu i powszechnej mediatyzacji, w: Homo creator czy homo ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy, red. W. Muszyński, M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 131–140.

Timoszczyk­‑Tomczak C., Czas spędzony przed komputerem i telewizorem w świadomości dzieci oraz rodziców, w: (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje, red. M. Sokołowski, t. 2, Olsztyn 2007.

Wróbel M., Konsumpcjonizm a etyczna konsumpcja jako alternatywne formy kształtowania społeczeństw, „Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management” 51 (2011), s. 103–116.

Pobrania

Opublikowane

2018-02-01

Podobne artykuły

31-40 z 60

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.