Solidarność w tradycji klasycznej

Autor

  • Aleksandra Głos Jagiellonian University in Kraków

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2359

Słowa kluczowe:

solidarność, przyjaźń obywatelska, wspólne działanie, Hanna Arendt, Arystoteles

Abstrakt

Solidarność jest „cudem”. Zasługuje ona na takie miano nie tylko ze względu na relatywną rzadkość nieinstrumentalnej, spontanicznej i pełnej ufności współpracy we współczesnych zatomizowanych społeczeństwach, lecz także ze względu na swój niewytłumaczalny i niezmiennie fascynujący fundament: ludzką wolność. Artykuł opisuje naturę „cudów” na przykładzie dwóch klasycznych tradycji myśli europejskiej: antycznej i judeochrześcijańskiej. Obraz solidarności wyłaniający się z tej analizy dowodzi, że solidarność jest źródłowo i nieredukowalnie fenomenem liberalnym, a więc ufundowanym na wolności i pomnażającym wolność.

Biogram autora

  • Aleksandra Głos - Jagiellonian University in Kraków
    Aleksandra Głos – graduated in law and
    philosophy from Jagiellonian University in
    Kraków. Currently pursuing her doctoral degree at the Law Faculty and working as a research assistant at the Institute of Philosophy of Jagiellonian University. Her interests lie in legal philosophy, medical ethics and the psychology of emotion. In her spare time, she is a translator of German theology.

Bibliografia

Arendt H., On Revolution, London 2006.

Arendt H., The Life of the Mind, San Diego 1981.

Arendt H., Between Past and Future, New York 1961.

Arendt H., The Human Condition, Chicago 1958.

Aristotle, Nicomachean Ethics, trans. W. D. Ross, Oxford 2009.

Augustine, The Confessions of St. Augustine, New York 1960.

Camus A., The Myth of Sisyphus, and Other Essays, New York 1991.

Cicero, Laelius on Friendship, Barnsley 1991.

Durkheim É., The Division of Labor in Society, London 1997.

Fromm E., Escape form Freedom, New York 1994.

Giddens A., The consequences of Modernity, Stanford 1990.

Hardin R., Trust, Cambridge 2006.

Homer, The Iliad, London 1998.

Jonas H., The Concept of God after Auschwitz: A Jewish Voice, “Journal of Religion” 67 (1987), p. 1–13.

Kahmenan D., Thinking Past and Slow, New York 2011.

Kant I., Groundwork for the Metaphysics of Morals, Cambridge 1995.

Kierkegaard S., Fear and Trembling, London 1986.

Manent P., Metamorphoses of the City: On the Western Dynamic, Cambridge 2013.

Margalit A., The Decent Society, Cambridge 1996.

Nagel Th., Possibility of Altrusim, Princeton 1969.

Plato, Symposium, trans. B. Jowett, URL=http://classics.mit.edu/Plato/symposium.html (19.01.2018).

Putnam R. D., Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, New York 2000.

Putnam R. D., Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy, Princeton 1993.

Rorty R., Contingency, Irony and Solidarity, Cambridge 1989.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.

Zagajewski A., Solidarity, Solitude: Essays,

Opublikowane

2018-03-31

Numer

Dział

Artykuły