The misery of the human condition and religion

Autor

  • Piotr Kostyło Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.4040

Słowa kluczowe:

misery of the human condition, religion, hope, localness, universalism

Abstrakt

The present essay is devoted to various aspects of the misery of the human condition and their references to religion, as conceived of by Leszek Kołakowski and Józef Tischner. After a preliminary presentation of the two thinkers, the author discusses example aspects of the misery in question, showing at what points Kołakowski’s thinking differed from that of Tischner. However, the author finds that the key issue is the evolution that took place in the views on this subject in each one of them. This evolution shows that Kołakowski’s and Tischner’s hopes for overcoming that which each one of them, in his own manner, understood as the misery of the human condition in the Polish localness were not fulfilled. Thus, Poles did not manage to attain universalism, as perceived by both the thinkers in the context of the Western European culture. This finding, however, involves a question about what in the contemporary culture, and particularly ­religion is ­local, and what is universal.

Biogram autora

  • Piotr Kostyło - Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz
    Piotr Kostyło, a doctor with a habilitation degree, a university professor, the head of the Department of Philosophy of Upbringing and Citizenship Education at the Department of Pedagogy, Casimir the Great University in Bydgoszcz, an originator of “Biblio­teka Myśli Pedagogicznej” [Library of Pedagogical Thought] publication series, the editor-in-chief of “Filozofia Edukacji” [Philosophy of Education], a translator of works by, among others, John Henry Newman, William James, Émile Durkheim and Henri Bergson. He specializes in philosophy of education. He is the president of the Polish Society of Pedagogy, and a member of Internationale-Ferdinand-Ebner-Gesellschaft. A student of Rev. Józef Tischner and Leszek Kołakowski.

Bibliografia

Bergson H., Dwa źródła moralności i religii, trans. P. Kostyło, K. Skorulski, Kraków 1993.

Delsol Ch., Le Souci contemporain, Bruxelles 1996.

Dymarski Z., Między kapłanem a błaznem. O tolerancji w kontekście kultury, in: Tolerancja a edukacja, red. M. Patalon, Gdańsk 2008, pp. 72–80.

Kępiński A., Psychopatie, Warszawa 1977.

Kołakowski L., Czym jest socjalizm?, in: L. Kołakowski, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, t. 2, Londyn 2002, pp. 172–176.

Kołakowski L., Etyka bez kodeksu, in: L. Kołakowski, Kultura i fetysze, Warszawa 2000, pp. 139–173.

Kołakowski L., Główne nurty marksizmu: powstanie – rozwój – rozkład, Londyn 1998.

Kołakowski L., Kapłan i błazen, in: L. Kołakowski, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, t. 2, Londyn 2002, pp. 263–293.

Kołakowski L., Symbole religijne i kultura humanistyczna, in: L. Kołakowski, Kultura i fetysze, Warszawa 2000, pp. 219–239.

O sztuce oswajania liberalizmu. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Piotr Kostyło, “Przegląd Powszechny” (1998) nr 4, pp. 14–30.

Tischner J., Chochoł sarmackiej melancholii, in: J. Tischner, Świat ludzkiej nadziei, Kraków 1992, pp. 15–28.

Tischner J., Ludzie z kryjówek, “Znak” (1978) nr 1 (283), pp. 57–72.

Tischner J., Upadek Ikara, in: J. Tischner, Ksiądz na manowcach, Kraków 1999, pp. 295–311.

Tischner J., Wstęp, in: J. Tischner, Świat ludzkiej nadziei, Kraków 1992, pp. 9–12.

Opublikowane

2021-09-30

Podobne artykuły

1-10 z 155

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.