From experience to a method. The significance of Karol Wojtyła’s habilitation dissertation in the development of his concept of philosophical cognition of man
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.61108Słowa kluczowe:
Karol Wojtyła, Max Scheler, etyka chrześcijańska, doświadczenie wewnętrzne, metoda fenomenologicznaAbstrakt
Celem artykułu jest pokazanie znaczenia rozprawy habilitacyjnej Karola Wojtyły w rozwoju jego koncepcji filozoficznego poznania człowieka. Dokonana przez niego ocena przydatności systemu etycznego Schelera dla etyki chrześcijańskiej zajmuje miejsce pośrednie między postulatem uwzględnienia doświadczenia pierwszoosobowego w poznaniu w początkowej fazie uprawiania przez niego filozofii, a propozycją wykorzystania metody fenomenologicznej do analizy tego doświadczenia i przejścia od doświadczenia do systemu zawartego w „Osobie i czynie”. Wojtyła w swojej rozprawie habilitacyjnej poddał analizie kwestię doświadczenia wewnętrznego człowieka, podkreślając jego znaczenie dla etyki i antropologii. Właściwe ujęcie tego doświadczenia jest możliwe dzięki metodzie fenomenologicznej. Analiza systemu Schelera pozwoliła Wojtyle stwierdzić, że chociaż posłużenie się metodą fenomenologiczną jest konieczne w filozoficznym poznaniu, to zarazem nie jest wystarczające. Metoda ta nie ujmuje wszystkiego, co niesie ze sobą doświadczenie. Powinna być ona także odpowiednio stosowana, aby nie pomijać istotnych treści doświadczenia. Natomiast konkretny sposób zastosowania tej metody do filozoficznego poznania i łączenia tej metody z metodą metafizyczną pokazał w „Osobie i czynie”.
Bibliografia
Bednarski F. W., Wzbogacenie metaetyki tomistycznej w rozprawach kard. K. Wojtyły, “Roczniki Filozoficzne” 28 (1980) 2, p. 17–45.
Gałkowski J. W., The Place of Thomism in the Anthropology of K. Wojtyla, “Angelicum” 65 (1988) 2, p. 181–194.
Hołub G., Mazur P. S., The Experience of Human Being in the Thought of Karol Wojtyła, “Filosofija. Sociologija” 28 (2017) 1, p. 73–83.
Mazur P. S., The Principle Operari Sequitur Esse in Karol Wojtyła’s Study of Person and Act, “The Thomist” 86 (2022), p. 119–137.
Mazur P. S., Wojtyła and Krąpiec. Two Ways of Re-emperizing Thomistic Anthropology, “Roczniki Filozoficzne” 71 (2023) 1, p. 273–288.
Półtawski A., Filozoficzna droga Karola Wojtyły, “Kwartalnik Filozoficzny” 41 (2013) 1, p. 5–14.
Ślipko T., The Concept of Value in the Ethical Thought of Cardinal Karol Wojtyla, “Forum Philosophicum” 1 (2006), p. 7–28.
Wojtyła K., O humanizmie św. Jana od Krzyża, “Znak” 6 (1951) 1, p. 6–20; reprinted in: Ku jedności świata. Wybór artykułów z miesięcznika “Znak” w 60. rocznicę powstania pisma, ed. M. Bardel, Kraków 2006, p. 91–104.
Wojtyła K., Problem doświadczenia w etyce, “Roczniki Filozoficzne” 17 (1969) 2, p. 5–24.
Wojtyła K., Rozważania o istocie człowieka. Considerations on the Essence of Man, trans. J. Grondelski, Lublin–Roma 2016.
Wojtyła K., Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maksa Schelera, Lublin 1959.
Wojtyła K., “Person and Act” and Related Essays, trans. G. Ignatik, Washington, D.C. 2021.
Wojtyła K., Wykłady lubelskie, Lublin 2006.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.