The application of the phenomenological method as an element of the analysis of moral experience according to Paolo Valori
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.62204Słowa kluczowe:
Paolo Valori, fenomenologia, ontologia, etyka, doświadczenie moralneAbstrakt
The purpose of this article is to present the application of the phenomenological method as one of the elements of the analysis of moral experience in the view of Paolo Valori (1919–2003). In his approach, such analysis proceeds in four steps. The first is the identification of the background of a moral fact with the help of human sciences; the second step is the phenomenological analysis of moral experience; the third step marks the search for the ontological foundation of the results obtained; in this way, the analysis reaches an end from the philosophical point of view, but it can be continued within moral theology, which is the fourth step of the process.
Bibliografia
Brenton S., De la phénoménologie à l’ontologie, “Rivista di Filosofia Neo-Scolastica” 49 (1957) no. 3, p. 213–239.
Diemer A., Edmund Husserl. Versuch einer systematischen Darstellung seiner Phänomenologie, Meisenheim am Glan 1965.
Husserl E., Der Encyclopaedia Britannica Artikel. Erster Entwurf, in: E. Husserl, Phänomenologische Psychologie, Den Haag 1968, p. 237–256.
Husserl E., Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, transl. F. Kersten, The Hague 1983.
Melle U., Edmund Husserl: From reason to love, in: Phenomenological Approaches to Moral Philosophy. A Handbook, eds. J. J. Drummond, L. Embree, Dordrecht 2002, p. 229–248.
Mietelski T., Paolo Valori on Searching for Truth Everywhere as a Feature of Christian Philosophy, “Forum Philosophicum” 28 (2023) no. 1, p. 181–195.
Roth A., Edmund Husserls ethische Untersuchungen, Haag 1960.
Scheler M., Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik, Halle 1916.
Scheler M., Mensch und Geschichte, in: M. Scheler, Späte Schriften, Bern–München 1976, p. 120–144.
Styczeń T., Problem możliwości etyki jako empirycznie uprawomocnionej i ogólnie ważnej teorii moralności, Lublin 1972.
Valori P., Dalla fenomenologia alla ontologia morale. I grandi sistemi etici: il kantismo, il collettivismo, l’esistenzialismo, Roma 1988.
Valori P., Fenomenologia e metafisica. Colloquio con il prof. Giannini, “Aquinas” 21 (1978) no. 2–3, p. 439–451.
Valori P., Fenomenologia, in: Dizionario teologico interdisciplinare, a cura di L. Pacomio, vol. 2, Torino 1977, p. 192–197.
Valori P., Filosofia morale e scienze umane, in: Ricerca morale e scienze umane, a cura di A. Molinario, Bologna 1979, p. 41–65.
Valori P., Filosofia morale: questioni conclusive, Roma 1988.
Valori P., Husserl e Kierkegaard, in: Kierkegaard e Nietzsche, Milano–Roma 1953, p. 191–200.
Valori P., Il fenomeno e la natura delle scienze umane, “Seminarium” 18 (1978) no. 3, p. 353–367.
Valori P., Il metodo fenomenologico e la fondazione della filosofia, Città di Castello 1959.
Valori P., Intervento: L’umanesimo cristiano oggi, “Aquinas” 21 (1978) no. 1, p. 19–22.
Valori P., L’esperienza morale. Saggio di una fondazione fenomenologica dell’etica, Brescia 1985.
Valori P., Lezioni di filosofia morale, Roma 1971.
Valori P., Moral experience and teleology, in: The Teleologies in Husserlian Phenomenology, ed. A.-T. Tymieniecka, Dordrecht 1979, p. 185–191 (Analecta Husserliana, 9).
Valori P., Per un discorso ontologico concreto, Roma 1967.
Valori P., Phenomenology of personalistic morality, in: The Self and the Other, ed. A.-T. Tymieniecka, Dordrecht 1977, p. 81–87 (Analecta Husserliana, 6).
Valori P., Può esistere una etica laica?, “La Civiltà Cattolica” 135 (1984) no. 3, p. 19–29.
Valori P., Recenti studi sulla fenomenologia husserliana, “La Civiltà Cattolica” 112 (1961) no. 1, p. 278–285.
Valori P., Significato e metodologia della ricerca morale oggi. Scienze umane, filosofia, teologia, “Gregorianum” 58 (1977) no. 1, p. 55–86.
Valori P., Valore morale, in: Nuovo dizionario di teologia morale, a cura di F. Compagnoni, G. Piana, S. Privitera, Milano 1994, p. 1416–1427.
Węgrzecki A., Scheler, Warszawa 1975.
Wojtyła K., Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniu systemu Maksa Schelera, Lublin 1959.
Wojtyła K., System etyczny Maksa Schelera jako środek do opracowania etyki chrześcijańskiej, “Polonia Sacra” 1953/1954 nr 6, p. 143–161.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).