Applied ethics, i.e. the issue of norms and values in the choices of everyday life
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3436Słowa kluczowe:
norms, values, axionormative area, ethics of everyday lifeAbstrakt
Wartościowanie i ocenianie jest w życiu nieuniknione. Dotyczy ono zarówno dokonywania osobistych wyborów, jak i oceniania faktów. W świecie, w którym przyszło nam żyć, etyka wydaje się pojawiać dopiero w momentach, gdy do dyskusji trafiają istotne tematy społeczne, takie jak aborcja, eutanazja czy kara śmierci. Etyka nie jest jednak powszechna w zagadnieniach życia codziennego, w wyborach, które towarzyszą nam na każdej płaszczyźnie życia. Zarówno w życiu prywatnym, jak i publicznym coraz więcej ślepego pędu, coraz więcej wyznaczamy sobie zadań, ale też z większym trudem wyznaczamy granicę między dobrem i złem. Wydaje się, że współcześnie coraz bardziej trafna wydaje się diagnoza dotycząca kryzysu aksjologicznego. Powszechne przekonanie, że wolno tak robić, ponieważ „wszyscy to robią”, to nic innego, jak bezmyślne naśladowanie zachowań społecznych bądź po prostu zwykła ignorancja wobec etyki. Zdaniem Seneki – czego nie zabrania prawo, zabrania wstyd. Wydaje się, że dzisiaj wstyd, który w tej sentencji był synonimem „świadomości” czy „wrażliwości” etycznej, przestał istnieć. Celem artykułu jest krótka refleksja nad etyką współczesnego człowieka, nad sposobem, w jaki podejmuje wybory, a właściwie w oparciu o co powinien je podejmować. Inspiracją do napisania tego tekstu były osobiste doświadczenia autorki, które wskazują na brak optymizmu w ocenie kondycji moralnej współczesnego człowieka.
Bibliografia
Bourke V. J., Historia etyki, Toruń 1994.
Gołaszewska M., Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości, Warszawa–Kraków 1994.
Kołakowski L., Moje słuszne poglądy na wszystko, Kraków 1999.
Oblicza doświadczenia aksjologicznego. Studia i rozprawy, red. P. Duchliński, G. Hołub, Kraków 2011.
Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985.
Stecko J., Prywacyjna koncepcja zła w interpretacji Leszka Kołakowskiego, „Humanities and Social Sciences” 20 (2013) no. 1, s. 97–104.
Witwicki W., Pogadanki obyczajowe, Warszawa 1957.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).