The postmodern concept of happiness

Authors

  • Katarzyna Cikała-Kaszowska Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.1699

Keywords:

postmodernity, durability, Zygmunt Bauman, happiness

Abstract

In antiquity, luck has played a major role – was the goal of human action and in a way the fulfillment of worldly aspirations. Eudaimonia was the state of the sense of perfection of their lives. For Aristotle eudaimonia it was associated with a steady satisfaction of spiritual and phy­sical needs. In turn, the Stoics eudaimonia meant a blissful state of inner peace, not giving up passions.
Today, in the post­‑modern world, happiness is still important for human beings. However, the methods have changed his achievements or rather the systematic achievement. In contrast to the philosophy of earlier thinkers, postmodernism claims to relentless pursuit of happiness. The problem is that used give only temporary satisfaction, and unit still unsatisfied, he feels the need to pursue further eudajmonii. Zygmunt Bauman in the Art of life, drew attention to the fact that postmodernism and ever­‑evolving consumer society forbid lasting happiness. In a world in which no longer counts the same goal, and the only aspiration for it. More important is race than achievement of the defined objectives. Race did not need the spirit of perseverance, exercise of virtues, but only purchase a particular product, or to go to a place that was supposed to be a guarantee of happiness. The question of happiness are questionable and becomes problematic for humans.

Author Biography

  • Katarzyna Cikała-Kaszowska, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Magister filozofii (spec. etyka stosowana), doktorantka przy Katedrze Etyki Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na tej samej uczelni. Inicjatorka konferencji naukowych, członek zarządu Samorządu Doktorantów UPJPII oraz w latach 2013/2014 pełnomocnik ds. uniwersytetów przy Krajowej Reprezentacji Doktorantów. Zainteresowania naukowe: etyka, filozofia społeczna, filozofia konsumpcjonizmu, postmodernizm, komunikacja społeczna. Wybrane publikacje: Chciwość w społeczeństwie konsumpcyjnym, czyli o potrzebach konsumenta, [w:] Chciwość w życiu publicznym, red. W. Zuziak, J. Mysona Byrska, Kraków 2013; Społeczeństwo konsumentów. Kilka słów o racjonalizacji na sprzedaż, [w:] Społeczeństwo rozumne? O relacji między jednostkami a racjonalnością, red. K. Cikała, K. Drążkiewicz, W. B. Zieliński, Kraków 2014; Normy w społeczeństwie nadzoru, [w:] Normy, dewiacje i kontrola społeczna, t. 15, red. J. Zamecka, Warszawa 2014.

References

Aldrige A., Konsumpcja, tłum. M. Żakowski, Warszawa 2006.

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, ks. I, http://sady.up.krakow.pl/antfil.arystoteles.etykanikom.htm (9.06.2015).

Bauman Z., Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas­‑Wiśniewska, Kraków 2009.

Bauman Z., Konsumując życie, [w:] Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, red. A. Jawłowska, M. Kempny, Warszawa 2005, s. 17–36.

Bauman Z., Płynne czasy, tłum. M. Żakowski, Warszawa 2007.

Bauman Z., Sztuka życia, tłum. T. Kunz, Kraków 2009.

Brzozowska B., Gen X. Pokolenie konsumentów, Kraków 2005.

Copleston F., Historia filozofii, t. 1, tłum. H. Bednarek, Warszawa 2004.

Mysona Byrska J., Nowe wymagania wobec pracownika w kulturze nowego kapitalizmu, [w:] Fyzika a etika VII. Vesmir – priroda – clovek, red. I. Mihalikova, Nitra 2013, s. 81–88.

Platon, Protagoras, http://katedra.uksw.edu.pl/biblioteka/platon_protagoras.pdf (9.06.2015).

Seneka, Myśli, tłum. S. Stabryła, Kraków 1989.

Tatarkiewicz W., O szczęściu, Warszawa 1979.

Tomasz z Akwinu św., O szczęściu, [w:] Cel ostateczny czyli szczęście, tłum. F. W. Bednarski, zag. 5, http://www.katedra.uksw.edu.pl/suma/suma_indeks.htm (9.06.2015).

Downloads

Published

2016-07-01