Księgozbiory radości, czyli o sztuce pisania, czytania i kompletowania bibliotek
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.1695Słowa kluczowe:
pisanie, radość, zbieranieAbstrakt
Tekst dotyczy przyjemności czytania, pisania i kompletowania bibliotek. Rozpoczyna się od krótkich rozważań terminologicznych na temat przyjemności i szczęścia. Następnie ukazuje Freudowską koncepcję zasady przyjemności i jej miejsce w życiu psychicznym człowieka. Przedstawia także Platoński mit o pochodzeniu pisma. Streszcza Lacana koncepcję języka oraz jej stosunek do podmiotowości i nieświadomości. Ukazuje Don Kichote’a jako przykład człowieka zaczytanego aż do obłędu. Przedstawia paradoksalny (ambiwalentny) charakter fascynacji tekstami. Ukazuje krajobraz po wieży Babel, pełen miłośników książek cieszących się z wielości i różnorodności języków i tekstów. Stawia pytanie, czy radość z obcowania z tekstami jest tylko pustą grą. W konkluzji odsyła do Ricoeura i jego koncepcji człowieka jako istoty poszukującej sensu. Sens okazuje się tym, czego oczekujemy. Przyjemność, jaką sprawiają czytanie i pisanie, jest przedsmakiem sensu.Bibliografia
Arystoteles, Zachęta do filozofii, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1988.
Barthes R., Przyjemność tekstu, tłum. A. Lewańska, Warszawa 1997.
Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, tłum. W. Olszewski, Warszawa 1962.
Borges J. L., Biblioteka Babel, [w:] J. L. Borges, Opowiadania, tłum. Z. Chądzyńska, Kraków 1978.
Carrière J.-C., Eco U., Nie myśl, że książki znikną, tłum. J. Kortas, Warszawa 2010.
Cervantes Saavedra M. de, Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy, tłum. A. L. Czerny, Z. Czerny, Warszawa 1955.
Dybel P., Urwane ścieżki. Przybyszewski – Freud – Lacan, Kraków 2000.
Encyklopedia filozofii, red. T. Honderich, tłum. J. Łoziński, Poznań 1998.
Fhaner S., Słownik psychoanalizy, tłum. J. Kubitski, Gdańsk 1996.
Foucault M., Słowa i rzeczy, tłum. T. Komendant, Gdańsk 2006.
Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, [w:] Z. Freud, Człowiek, religia, kultura, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1967, s. 240–315.
Freud Z., Popędy i ich losy, tłum. K. Rak, [w:] Z. Rosińska, Freud, Warszawa 1993, s. 136–148.
Freud Z., Poza zasadą przyjemności, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 2005.
Freud Z., Przypominanie, powtarzanie, przepracowanie, tłum. A. Czownicka, [w:] K. Pospiszyl, Zygmunt Freud. Człowiek i dzieło, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991, s. 266–272.
Freud Z., Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne, tłum. L. Jekels, H. Ivanka, W. Szewczuk, Warszawa 1987.
Geertz C., Dzieło i życie, tłum. E Dżurak, S. Sikora, Warszawa 2000.
Lacan J., Mit indywidualny neurotyka albo Poezja i prawda w nerwicy, tłum. T. Gajda i in., Warszawa 2015.
Laplanche J., Pontalis J.-B., Słownik psychoanalizy, tłum. E. Modzelewska, E. Wojciechowska, Warszawa 1996.
Lyotard J.-F., Poróżnienie, tłum. B. Banasiak, Kraków 2010.
Manguel A., Moja historia czytania, tłum. H. Jankowska, Warszawa 2003.
Mikołejko Z., Śmierć i tekst, Gdańsk 2001.
Miller H., Książki mojego życia, tłum. M. Fedyszak, Warszawa 2002.
Obrębska M., W poszukiwaniu ukrytej struktury, Poznań 2002.
Obrębska M., Szkic do koncepcji podmiotu według J. Lacana, [w:] Tożsamość indywidualna i zbiorowa. Szkice filozoficzne, red. M. Żardecka‑Nowak, W. Nowak, Rzeszów 2004, s. 125–134.
Platon, Fajdros, tłum. L. Regner, Warszawa 1993.
Platon, List siódmy, [w:] Platon, Listy, tłum. M. Maykowska, Warszawa 1987.
Pospiszyl K., Zygmunt Freud. Człowiek i dzieło, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991.
Ricoeur P., Czas i opowieść, t. 3: Czas opowiadany, tłum. U. Zbrzeźniak, Kraków 2008.
Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja, tłum. P. Graff, K. Rosner, Warszawa 1989.
Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. M. Kowalska, Warszawa 2003.
Żiżek S., Lacan. Przewodnik krytyki politycznej, tłum. J. Kutyła, Warszawa 2008.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).