Wojtyła’s view on Kant’s formalism and Scheler’s material ethics of value, or the ethics of material duty

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.61104

Słowa kluczowe:

moralność, etyka, doświadczenie, powinność moralna

Abstrakt

Artykuł przedstawia koncepcję etyki opracowaną przez Karola Wojtyłę w jego polemice z systemami etycznymi Immanuela Kanta oraz Maksa Schelera. Wojtyła negatywnie ocenia system Schelera jako narzędzie do naukowej interpretacji etyki chrześcijańskiej, a zarazem jako narzędzie interpretacji doświadczenia moralności jako takiego. Nie ocenia jednak negatywnie samej metody fenomenologicznej, która w jego opinii stanowi niezbędne narzędzie w analizie faktów moralnych. Co więcej, Wojtyła postuluje, aby metodę tę stosować jeszcze bardziej konsekwentnie niż czynił to sam Scheler. W swojej częściowo uzasadnionej polemice z Kantem, Scheler posunął się bowiem zbyt daleko, wykluczając moment normatywny z doświadczenia moralności. Wojtyła stwierdził, że sama fenomenologiczna analiza doświadczenia — przede wszystkim sądów sumienia — pokazuje, że normatywność dana jest w źródłowym doświadczeniu moralności.

Bibliografia

Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1996.

Merecki J., L’antropologia filosofica nella teologia del corpo di Giovanni Paolo II, Cantagalli, Siena 2015.

Palacios J. M., Istota formalizmu etycznego, “Roczniki Filozoficzne” (1997–1998) n. 2, p. 187–202.

Scheler M., Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik, Francke Verlag, Bern 1954.

Styczeń T., Problem możliwości etyki jako empirycznie uprawomocnionej i ogólnie ważnej teorii moralności. Studium metaetyczne, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1972.

Wojtyła K., “Osoba i czyn” oraz inne studia antropologiczne, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2020.

Wojtyła K., Zagadnienie podmiotu moralności, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1991.

Opublikowane

2023-06-30

Numer

Dział

Artykuły