Ethical perfectiorism as one of the solutions to prevent anti-civilization activities: an analysis based on the case study of Joseph Beuys
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.62208Słowa kluczowe:
perfekcjoryzm, Karol Wojtyła, etyka, Antonio Gramsci, Joseph Beuys, filozofia w praktyce, marsz przez instytucje, utopia, marksizmAbstrakt
The article uses case studies of Joseph Beuys to show that the ethical perfectiorism developed by Karol Wojtyła is an adequate response to anti-civilizational actions, and that Beuys' actions as a lecturer at the Academy of Fine Arts in Düsseldorf were precisely anti-civilizational in nature. In addition, the influence of the concept of “marching through institutions” was pointed out, which strongly influences civilizational struggles in societies – especially democratic ones. On this basis, it was shown that perfectiorism is one of the key concepts that can play a key role in civilization struggles on the ground of institutions.
Bibliografia
Beuys [a movie], directed by A. Veiel, 2017 Germany.
Beuys J., Aufruf zur Alternative, 1980, https://pinakothek-beuys-multiples.de/wp-content/uploads/2014/06/Aufruf-2.jpg.
Buchanan P. J., The death of the West, New York 2002.
Buchloh B. H. D., Beuys: The twilight of the Idol. Premilinary Notes for a Critique, “Artforum” 1980 no. 18, p. 35–43.
Diefenbach H., Der lange Marsch durch die Institutionen — und warum er nicht dorthin führen kann, wohin man wollte, 11.03.2020, https://sciencefiles.org/2020/03/11/der-lange-marsch-durch-die-institutionen-und-warum-er-nicht-dorthin-fuhren-kann-wohin-man-wollte/.
Dodd B. V., The school of darkness, New York 1954.
Dutschke R., Mein langer Marsch: Reden, Schriften und Tagebücher aus zwanzig Jahren, Hamburg 1980.
Dutton D., The Art Instinct: Beauty, Pleasure, and Human Evolution, New York–Berlin–London 2009.
Działoszyński B., Cywilizacja. Szkice z dziejów pojęcia w XVIII i XIX wieku, Warszawa 2018.
Gramsci A., Pisma wybrane, transl. by B. Sieroszewska, Warszawa 1961.
Joseph Beuys: Polentransport 1981. Opere di Joseph Beuys dal Muzeum Sztuki di Łódź [cat. exh.], Milano 1993.
Joseph Beuys, 7000 Oak Trees [project], 1982, https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-7000-oak-trees-ar00745.
Kaczmarek J., Joseph Beuys. Od sztuki do społecznej utopii, Poznań 2001.
Karoń K., Historia antykultury 1.0. Podstawy wiedzy społecznej, Warszawa 2019.
Karoń K., Historia antykultury. Podstawy wiedzy społecznej. Wersja robocza, Warszawa 2018.
Koneczny F., Cywilizacja łacińska, Warszawa 2020.
Koneczny F., O wielości cywilizacji, Warszawa 2015.
Koneczny F., Prawa dziejowe, Warszawa 2020.
Koneczny F., Rozwój moralności, Warszawa 2020.
Krzemień-Ojak S., Antonio Gramsci — filozof kultury, in: Filozofia współczesna, ed. Z. Kuderowicz, Warszawa 1990, p. 57–78.
Lauf C., Joseph Beuys: The pedagogue as persona, Columbia University 1992.
Moffitt J. F., Occultism in avant-garde art: the case of Joseph Beuys, Michigan 1988.
Noce A. del, Gramsci, czyli samobójstwo rewolucji, transl. by A. Schymalia, Warszawa 2023.
Noce A. del, Marxism Died in the East Because It Realized Itself in the West, 16.01.2020, https://churchlifejournal.nd.edu/articles/marxism-died-in-the-east-because-it-realized-itself-in-the-west/.
Rappmann R., Der soziale Organismus — ein Kunstwerk, in: Soziale Plastik: Materialien zu Joseph Beuys, Achberg 1976.
Richter P., Beuys: “To be a teacher is my greatest work of art!”, De Witte Raaf 1994.
Rozwadowski D., Kościół w obliczu rewolucji. Marksistowski marsz przez instytucje Kościoła katolickiego, Warszawa 2021.
Rozwadowski D., Marksizm kulturowy. 50 lat walki z cywilizacją Zachodu, Warszawa 2018.
Rożdżeński R., Ateistyczne korzenie ponowoczesności, Kraków 2023.
Saciuk-Gąsowska A., Joseph Beuys. Na obrzeżach Europy, in: A. Saciuk-Gąsowska, K. Jurecki, Joseph Beuys. Obrzeża Europy, Bielsko-Biała 1997, p. 10–14.
Schönhoff D., Mit Beuys Durch Dusseldorf, Doste Verlag 2018.
The Kimme Musuem of Art And Sculpture, http://www.luisekimme.com/bio.html.
Wojtyła K., W poszukiwaniu podstaw perfekcjoryzmu w etyce, “Roczniki Filozoficzne” 5 (1955–1957) no. 4, p. 303–317.
Zweihundert Jahre Kunstakademie Dusseldorf, Dusseldorf 1973.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).