Rytualny charakter marki: wyzwanie nowej przestrzeni między konsumpcją a religią
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.2290Słowa kluczowe:
marka, rytuał, religia, relacje, wspólnotaAbstrakt
W świecie, gdzie „wszystko jest połączone”, nawet obszary pozornie odległe mogą być bliskie. Drogi handlu i religii zawsze się przecinały, jednakże ostatnio można mówić przynajmniej o wzajemnej inspiracji. By zająć się tym złożonym, lecz fascynującym i wysoce aktualnym problemem, dobrze znaleźć kategorie umożliwiające porównanie.Jedną z nich jest rytuał, którego waga we współczesnym brandingu rośnie. Fakt, że poczucie wspólnoty i relacje budują dobre marki i głębokie doświadczenie religijne wydaje się otwierać nowe horyzonty w dialogu pomiędzy ekonomia i religią.
Bibliografia
AA.VV., Mistica e ritualità: mondi inconciliabili?, Padova 1999.
Anholt S., Brand New Justice. How branding places and products can help the developing world, Oxford 2003 (2005).
Ballardini B., Gesù lava più bianco ovvero come la Chiesa inventò il marketing, Roma 2014.
Bauman Z., Liquid Life, Cambridge 2005.
Bauman Z., Liquid Modernity, Cambridge 2000.
Bell C., Ritual Theory, Ritual Practice, Oxford 2009.
Bonaccorso G., L’estetica del rito. Sentire Dio nell’arte, Cinisello Balsamo 2013.
Bonaccorso G., Rito, Padova 2015.
Bouyer L., Le rite et l’homme, Paris 1962.
Cazeneuve J., La sociologia del rito, trad. S. Veca, Milano 1971.
Isambert F., Rite et efficacité symbolique, Paris 1979.
Jones L. B, Jesus, CEO: Using Ancient Wisdom for Visionary Leaders, New York 2005.
Kurtz L., Wierzenia, rytuały, instytucje, in: Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Boguni‑Borowska, Kraków 2008, p. 791–811.
La liminalità del rito, a cura di G. Bonaccorso, Padova 2014.
Lindstrom M., Brand Sense: Build Powerful Brands though Touch, Taste, Smell, Sight and Sound, New York 2005.
Marrone G., Il discorso di marca. Modelli semiotici per il branding, Roma–Bari 2007.
Medien Markt Moral. Vom ganz wirklichen, fiktiven und virtuellen Leben, Hrsg. R. Jacobi, Freiburg–Basel–Wien 2001.
Salmann E., Passi e passaggi nel cristianesimo. Piccola mistagogia verso il mondo della fede, Assisi 2009.
Salmann, E., Presenza di spirito. Il cristianesimo come gesto e pensiero, Padova 2000.
Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Boguni‑Borowska, Kraków 2008.
Taylor Ch., A Secular Age, Cambridge, Massachusetts – London, England 2007.
Theobald Ch., Christianite comme style, 1, 2, Paris 2007.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.