Cztery kategorie analogii i ich relacja do zagadnienia paradoksu w myśli Hansa Ursa von Balthasara
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.26403Słowa kluczowe:
analogia, paradoks, BalthasarAbstrakt
W artykule opisane zostały cztery kategorie analogii w refleksji Hansa Ursa von Balthasara: analogia entis, analogia fidei, analogia libertatis i analogia caritatis. Każda z tych kategorii została przeanalizowana w perspektywie towarzyszących jej paradoksów: paradoks jedności-wielości (nieudzielności-udzielności), paradoks universale concretum, paradoks wolności skończonej i nieskończonej, paradoks krzyża i zstąpienia do piekieł. Zasada analogii została tu skonfrontowana z metodą dostrzegania paradoksu i związanej z nim tajemnicy. Każde z zagadnień omówione zostało z uwzględnieniem źródeł myśli Balthasara (Anzelm, Przywara, Barth, de Lubac, von Speyr) i ze szczególnym uwzględnieniem jego oryginalnej refleksji. Pozwoliło to wyciągnąć wniosek dotyczący centralnego miejsca analogii miłości w koronnym dziele Balthasara, zwanym Trylogią.
Bibliografia
Balthasar H. U. von, Chwała. Estetyka teologiczna, t. 2: Modele teologiczne, cz. 1: Od Ireneusza do Bonawentury, Kraków 2007.
Balthasar H. U. von, Teodramatyka, t. 2: Osoby dramatu, cz. 1: Człowiek w Bogu, Kraków 2006.
Balthasar H. U. von, Teodramatyka, t. 2: Osoby dramatu, cz. 2: Osoby w Chrystusie, Kraków 2006.
Balthasar H. U. von, Theodramatik, Bd. 3: Die Handlung, Einsiedeln 1980.
Balthasar H. U. von, Theodramatik, Bd. 4: Das Endspiel, Einsiedeln 1983.
Balthasar H. U. von, Teologika, t. 1: Prawda świata, Kraków 2004.
Balthasar H. U. von, The Theology of Henri de Lubac, San Francisco 1991.
Balthasar H. U. von, The Theology of Karl Barth, San Francisco 1992.
Balthasar H. U. von, O moim dziele, Kraków 2004.
Balthasar H. U. von, W pełni wiary, red. M. Kehl, W. Löser, Kraków 1991.
Budzik S., Dramat odkupienia. Kategorie dramatyczne w teologii na przykładzie R. Girarda, H. U. von Balthasara i R. Schwagera, Tarnów 1997.
Guerriero E., Hans Urs von Balthasar. Monografia, Kraków 2004.
Kraus G., Nauka o łasce — Zbawienie jako łaska, Kraków 1999.
Lochbrunner M., Analogia Caritatis. Darstellung und Deutung der Theologie Hans Urs von Balthasars, Freiburg–Basel–Wien 1981.
Lubac H. de, O naturze i łasce, Kraków 1986.
Lubac H. de, Paradoksy i Nowe paradoksy, Kraków 1995.
Migne J. P., Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, vol. 159, Paris 1854.
Palakeel J., The Use of Analogy in Theological Discourse. An Investigation in Ecumenical Perspective, Roma 1995.
Przywara E., Schriften, Bd. 3: Analogia entis. Metaphysik: Ur-Struktur und All-Rhytmus, Hrsg. H. U. von Balthasar, Freiburg 1996.
Raczyński-Rożek M., „Analogia entis” Ericha Przywary jako model myślenia katolickiego w postmodernistycznej rzeczywistości, „Teologia w Polsce” 12 (2018) nr 2, s. 215–231.
Schmitt F. S., S. Anselmi Cantuariensis archiepiscopi Opera omnia, vol. 2, Roma 1940.
Schmitt F. S., S. Anselmi Cantuariensis archiepiscopi Opera omnia, vol. 3, Edinburgh 1944.
Wołowski L., L’approccio agatologico-cristologico al concetto di persona nella riflessione teatrologica-teologica di Hans Urs von Balthasar e di Józef Tischner, „Polonia Sacra” 23 (2019) nr 1, s. 31–51.
Wołowski L., The Paradox of Freedom in the Theodramatic Reflection of Hans Urs von Balthasar against the Background of the Thought of Henri de Lubac and Józef Tischner, „Verbum Vitae” 40 (2022) nr 2, s. 303–333.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).