L’approccio agatologico-cristologico al concetto di persona nella riflessione teatrologica-teologica di Hans Urs von Balthasar e di Józef Tischner
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.3271Słowa kluczowe:
persona, teodramma, ruolo–missione, maschera-volto, Balthasar, TischnerAbstrakt
In quest’articolo, presentiamo l’approccio contemporaneo alla comprensione teologica del concetto di persona, formatosi nella corrente del pensiero teodrammatico, rappresentato da H. U. von Balthasar e da J. Tischner. Descriviamo gli aspetti fondamentali antropologici (agatologici–dialogici) e teologici (cristologici–trinitari) caratteristici degli approcci di entrambi gli autori. Prestiamo attenzione particolare ai contributi originali di Balthasar e di Tischner al problema preso in esame, soprattutto per quanto riguarda l’uso della terminologia teatrologica nelle considerazioni riguardanti la descrizione teologica del concetto di persona. L’asse dell’analisi la costituisce il paragone tra due teatrologiche–teologiche analogie chiave, riguardante la nozione di persona introdotte dagli autori su menzionati e concernente, rispettivamente, il rapporto ruolo-missione (Balthasar) e quello di maschera-volto (Tischner).
Bibliografia
Balthasar H. U. von, Herrlichkeit. Eine theologische Ästhetik, I–III, Einsiedeln 1961–1969 (traduzione italiana di G. Sommavilla in sette volumi: Gloria. Un’estetica teologica, I–VII, Milano 1985–1991).
Balthasar H. U. von, Theodramatik, I–IV, Einsiedeln 1973–1983 (traduzione italiana di G. Sommavilla in cinque volumi:TeoDrammatica, I–V, Milano 1980–1986).
Balthasar H. U. von, Theologik, I–III, Einsiedeln 1985–1987 (traduzione italiana di G. Sommavilla in tre volumi: TeoLogica, I–III, Milano 1989–1992).
Brambilla F. G., Antropologia teologica. Chi è l’uomo perché te ne curi?, Brescia 2009.
Grzegorz z Nyssy, O rozróżnieniu między istotą a hipostazą, in: Grzegorz z Nyssy, Drobne pisma trynitarne, Kraków 2001, p. 69–79.
Lévinas E., Totalité et Infini. Essai sur l’extériorité, La Haye 1986.
Pietras H., Początki sporów o Trójcę Świętą, in: Trójca Święta. Tertulian, Przeciw Prakseaszowi, Hipolit, Przeciw Noetosowi, Kraków 1996, p. 5–28.
Sesboüé B., Wolinski J., Storia dei Dogmi I. Il Dio della salvezza, Casale Monferrato 1996.
Tischner J., Filozofia człowieka dla duszpasterzy i artystów, Kraków 1991.
Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 2012.
Tischner J., Nadzieja czeka na słowo. Rekolekcje, Kraków 2011.
Tischner J., Podglądanie Pana Boga, “Znak” 511 (1997), p. 8–24.
Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 2011.
Tischner J., Życie wewnętrzne Boga, in: J. Tischner, Ksiądz na manowcach, Kraków 2007, p. 88–101.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).