Muzyka sakralna na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.559Słowa kluczowe:
Krzysztof Penderecki, utwory na chór a cappella, muzyka XX / XXI wiekuAbstrakt
Penderecki’s a cappella works have been written over the span of over 50 years since 1958, when the psalm Exaltabo Te Domine from the Psalms of David was composed, followed by the Stabat Mater sequence from St Luke Passion (1962), the multiple movement Missa brevis, intended for a cappella choir in its entirety, being the most recent work in the series (its first performance took place in January 2013). A cappella compositions form distinct movements within the large vocal-instrumental works or they are written as independent pieces, usually dedicated to friends or connected with specific events. Even though the works came into being in different periods and they were often written in different musical languages, they do constitute a group of works which is relatively uniform from the point of view of general style. The article aims at discussing on the one hand the chronology, text sources and a type of musical language used in a cappella works, on the other the general features of style and ways of developing musical narration by the composer.Pobrania
Opublikowane
2013-12-30
Numer
Dział
Artykuły i rozprawy
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Regina Chłopicka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.