The Context of the Catechesis to the Young People
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.1114Keywords:
youth, catechesis, World Youth Days, authority, idol, saintsAbstract
The catechesis to the youth is always delivered in the given context. This article explains first of all the etymology of the name “catechesis” and it’s meaning as seen through the lens of the theology of the word of God. The core of the catechetical message remains unchanged through the ages and organically identical with the salvific message of Jesus and his Apostles. What plays an important role in the sharing of faith is the vivid community of faith. Another important factor of the catechesis is the authority of the person, who preaches the word of God. One has authority, when that person lives according to the proclaimed message. The saints are the people who have authority and are still fascinating for the youth. It is right then - in the context of the approaching World Youth Day in Krakow 2016, based on the words “Blessed are the merciful” - to point out at so many saints, who used their energy to express their love to God through the merciful service to the people in need. As being merciful is so divers, so different are saints, who practiced mercy. What remains after the catechesis is not so much the subject, but the whole context, the experience of the community and participation in a meaningful event.References
Arendt H., Między czasem minionym a przyszłym: osiem ćwiczeń z myśli politycznej, przekł. M. Godyń, W. Madej, Warszawa 1994, s. 113–174.
Balcerowicz L., Uwagi o autorytecie, [w:] O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, red. J. Jagiełło, Kraków 2008, s. 52–58.
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska o słowie Bożym w życiu i misji Kościoła Verbum Domini (30.09.2010).
Blachnicki F., Kerygmatyczna odnowa katechezy, Warszawa 2005.
Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie Evangelii gaudium (24.10.2013).
Griesmayr G., Liesenfeld S., Chiara Luce Badano: „Gott liebt mich doch!”, Friedberg 2013.
Hieronim, św., Translatio homiliarum Origenis in Lucam, 36, PL 324–325.
Jagiełło J., Wprowadzenie: kryzys autorytetu – kryzys myślenia, [w:] O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, red. J. Jagiełło, Kraków 2008, s. 7–15.
Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Fidei depositum (11.10.1992), AAS 86 (1994), s. 113–118; tekst polski: Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994, s. 5–9.
Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, Cittá del Vaticano 1987.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Konderak E., Krawiec Tyranowski, „List” 10 (2005), http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TH/THO/krawiec.html [dostęp: 20.02.2015].
Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa 1994.
Kosmana I., Rola wzoru osobowego w kształtowaniu chrześcijańskiego życia: studium z homiletyki na przykładzie św. Maksymiliana, Niepokalanów 2013.
Lubac H., de, SJ, Słowo Boga w historii człowieka. Objawienie Boże, przekł. B. Czarnomorska, Kraków 1997, s. 62.
Misiaszek K., Status metodologiczny teologii katechetycznej (katechetyki), [w:] Metodologia teologii praktycznej, red. W. Przyczyna, Kraków 2011, s. 85–94.
Moysa S., Słowo zbawienia, Kraków 1974.
Müller M., Honnefelder L., Autorität. I. Philosophisch, [w:] Lexikon für Theologie und Kirche, t. 1, Hrsg. W. Kasper u. a., Freiburg–Basel–Rom–Wien 1993, k. 1298–1299.
Orygenes, In Evangelium secundum Matthaeum 17, 7: PG 13, 1197B.
Panuś T., Współczesne kierunki katechetyczne, [w:] Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 109–197.
Pock J., Zwischen Videoclips und SMS. Jugendpredigt unter den Bedingungen der Medienkultur, [w:] Jugend und Predigt. Zwei fremde Welten?, Hrsg. M. Meyer-Blanck, U. Roth, J. Seip, München 2008, s. 159–169.
Przyczyna W., Kaznodziejstwo dwudziestego pierwszego wieku, „Ateneum Kapłańskie” 554 (2001) z. 1, t. 137, s. 30–37.
Ratzinger J. (Benedykt XVI), Jezus z Nazaretu, cz. 1: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007.
Schneider N., Zwei Typen von Predigt, [w:] Jugend und Predigt. Zwei fremde Welten?, Hrsg. M. Meyer-Blanck, U. Roth, J. Seip, München 2008, s. 105–107.
Sławiński H., Autorytet kaznodziei wsparciem autorytetu rodziców, [w:] Rodzina szkołą wartości, red. A. Pryba, Poznań 2011, s. 133–142, s. 133–142 (Colloquia Disputationes, 18).
Sławiński H., Między ciągłością a zmianą. Teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim, Kraków 2008.
Sławiński H., Podstawy przepowiadania liturgicznego. Propozycja amerykańska, „Homo Dei” 254 (2000) nr 1, s. 80–93.
Sławiński H., Słowo na niedzielę. Homilie na rok B, Kraków 2014, s. 40–41.
Sławiński H., Źródła autorytetu kaznodziei, „Ateneum Kapłańskie” 606 (2010), z. 2, s. 313–324.
Słownik łacińsko-polski, t. 1, red. M. Plezia, Warszawa 1959.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (7.12.1965).
Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst łaciński i polski, Poznań 1968.
The Bishops’ Committee on Priestly Life and Ministry. National Conference of Catholic Bishops, Fulfilled in Your Hearing. The Homily in the Sunday Assembly, Washington 1982; wydanie polskie: „Dziś spełniły się słowa Pisma…”. Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, red. H. Sławiński, Włocławek 2002.
Tokarski J., Słownik wyrazów obcych, Warszawa 1979, s. 348.
Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, t. 1, red. S. Dubisz, Warszawa 2006, s. 158.
Vela J. A., Das Paradigma pastoralen Handelns in der Jugendarbeit, „Concilium” 43 (2007), nr 5, s. 585–594.
Strony internetowe
http://www.72stunden.de/ [dostęp: 13.10.2014].
https://www.72h.at/site/dioezese/oberoesterreich [dostęp: 13.10.2014].
https://www.72h.at/site/presse/article/173.html [dostęp: 13.10.2014].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).