Lenten lamentations as a form of oratorio on the example of composition by Kazimierz Garbusiński

Authors

  • Wojciech Kałamarz Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1122

Keywords:

Lenten lamentations, oratorio, Kazimierz Garbusiński, Music in Kraków

Abstract

Oratorio as a musical form is not very well represented among Polish music artists. Therefore, it is worth to mention the existence of a composition which premiered before the war but is no longer performed today. All the more so that it is a work based on the extremely popular Polish folk worship act as well as that its author is a composer and music activist valued before the war and creating in the capital of Małopolska. Lenten lamentations by Kazimierz Garbusiński received good reviews before the war. According to the experts in his music they are the best music piece created by the composer and they deserve not only to be discussed but also to be performed in our times.

Author Biography

  • Wojciech Kałamarz, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

    Wojciech Kałamarz – ur. w 1974 roku w Dębicy, święcenia kapłańskie otrzymał w 2000 roku w Krakowie. Ukończył studia teologiczne w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie (2000) oraz dyrygenturę chóralną i muzykę kościelną w Akademii Muzycznej w Krakowie (2003). Pracę doktorską pt. Wkład Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego á Paulo w kulturę muzyczną Polski obronił w 2009 roku w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Wykłada w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie. Laureat kilku nagród kompozytorskich i muzykologicznej. Redaktor naczelny Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego.

References

Buczkowski M., Gorzkie żale. Między rozumem a uczuciem, Kraków 2010

Duszyk K., Dziębowska E., Moniuszko Stanisław, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, t. 6 M, red. E. Dziębowska, Kraków 2000, s. 327.

Feicht H., Karol Szymanowski. Wspomnienia i impresje, „Muzyka Polska” 14 (1937) z. 4, s. 203.

Gorzkie żale przybywajcie, red. S. Urbański, J. Śmigiera, Warszawa 2008.

J[achimecki] Z., Z Sali koncertowej, „Głos Narodu” 39 (1932) nr 68, s. 5.

Kałamarz W., Bolesław Wallek-Walewski i jego twórczość na chór mieszany, „Pro Musica Sacra” nr 12 (2014), s. 120–122.

Kałamarz W., Karol Szymanowski w rękopisach Feichta, „Polski Rocznik Muzykologiczny” (2007–2008) nr 6, s. 44–45.

Kazimierz Garbusiński (W 30-lecie działalności artystycznej), „Dzwon Niedzielny” R. 15 (1939) nr 1, s. 6–7.

Krassowski J., Garbusiński Kazimierz, [w:] Kompozytorzy polscy 1918–2000, t. 2, Biogramy, red. M. Podhajski, Gdańsk–Warszawa 2005, s. 234–235.

Perkowska M., Garbusiński Kazimierz, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, t. 3 EFG, red. E. Dziębowska, Kraków 1987, s. 231

Perły muzyki kościelnej: chorał gregoriański i „Gorzkie żale”, red. R. Tyrała, W. Kałamarz, Kraków 2007 (Pro Musica Sacra, 4).

Piotrowski M. J., Z Sali koncertowej. Gorzkie żale – K. Garbusińskiego, „Czas” 84 (1932) nr 56, s. 3.

Przybylski T., Z dziejów nauczania muzyki w Krakowie. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Kraków 1994.

Twórczość Kazimierza Garbusińskiego (W 30-lecie działalności artystycznej), „Dzwon Niedzielny” R. 15 (1939) nr 4, s. 4–5.

Rękopisy głosów do oratorium znajdujące się w Bibliotece Jagiellońskiej (brak sygnatury).

Wiechowicz S., Z estrady. Audycja Konserwatorium, „Kurier Poznański” 27 (1932) nr 135, s. 4.

Downloads

Published

2015-09-01

Issue

Section

Artykuły i rozprawy