Oskar Kolberg and ethnomusicology in relation to the folk religious music

Authors

  • Piotr Dahlig Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1518

Keywords:

Oskar Kolberg, ethnomusicology, religious song, folk and peasant musical tradition, vocal practice, transmission of musical repertoire

Abstract

The text presents a history of research on the Catholic folk singing in Poland with a special regard to works of the greatest Polish ethnographer, Oskar Kolberg (1814–1890). Karol Kurpiński, a composer and the director of the National Theatre, who was the first to debate on folk music in 1820, had promoted a functional definition of a folk song embracing also religious singing in national language. Anthologies of the texts of folk song edited in 1830s and 1840s put stress, however, on possibly original repertoire of peasants transmitted orally and by memory. Religious songs as being learned basically from prints were usually not included into folklore studies. But culture changes in the course of the 19th century have induced explorers to document also older religious songs in folk use, such as carrols (Michał Marcin Mioduszewski 1843). Oskar Kolberg was concentrated mainly on regional specificity of each part of the country. That is why the standardized repertoire of religious songs performed in churches did not attract much of his attraction. In spite of his preferences, he had written down about 800 religious songs in the whole collection of 20.000 vocal and instrumental pieces. These 800 songs refer to local repertories accompanying the Lenten, Easter, Christmas, the cult of saint patrons and connected with other contexts such as funeral ceremonies. The reason for respecting also religious singing in Kolbergs works was a significance of the oral way of performing resulting in huge amount of variants which were determined also by strictly regional features of traditional singing. Performance practice became a common interest for both ethnomusicology and hymnology since the 1970s, so the more that elements of Gregorian chant have survived in living tradition up till now.

Author Biography

  • Piotr Dahlig, Uniwersytet Warszawski
    Dr hab., prof. UW (uzwyczajnienie w toku) i (do końca 2012 roku) IS PAN, etnomuzykolog. Na podstawie badań terenowych prowadzonych w Polsce od 1975 roku opublikował: Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie (Warszawa 1987), Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców Polsce (Warszawa 1993), Muzyka Adwentu. Tradycja gry na ligawkach mazowiecko-podlaskich (Warszawa 2003). Profil kulturoznawczy ma jego monografia Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej (Warszawa 1998). Na wywiadach z muzykami z b. Kresów Wschodnich i z Podkarpacia oparte jest studium Cymbaliści w kulturze polskiej (Warszawa 2013). Opublikował 140 artykułów na tematy ludowych tradycji muzycznych (głównie w Polsce), instrumentów muzycznych, muzyki mniejszości narodowych, tradycji repatriantów i przesiedleńców polskich, historii badań i in. Redagował: Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, (z Ludwikiem Bielawskim i Alojzym Kopoczkiem, praca zbiorowa, Warszawa-Łódź 1990); Pathways of ethnomusicology (zbiór artykułów Anny Czekanowskiej, Warszawa 2000); Polski folklor muzyczny, t. 1 – reedycja podręcznika Jadwigi Sobieskiej z 1982 roku; t. 2: Suplement: Folklor muzyczny w Polsce. Rozwój badań 1980-2005 (praca zbiorowa, Warszawa 2006); Traditional musical cultures in Central- Eastern Europe. Ecclesiastical and folk transmission (referaty konferencji międzynarodowej, Warszawa 2009).

References

Bartkowski B., Polskie śpiewy religijne społeczności katolickich. Studia i materiały, t. 1, Lublin 1990.

Bartkowski B., Polskie śpiewy religijne w żywej tradycji. Style i formy, Kraków 1987.

Chybiński A., O metodach zbierania i porządkowania melodii ludowych, „Lud” 12 (1907), s. 171–201.

Chybiński A., O polskiej muzyce ludowej. Wybór prac etnograficznych, red. L. Bielawski, Kraków 1961, s. 23–57.

Dahlig P., Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej, Warszawa 1998, s. 326–349.

Dzieje folklorystyki polskiej 1800–1863, red. H. Kapełuś, J. Krzyżanowski, Wrocław–Warszawa–Kraków 1970.

Kamieński Ł., Monografia pieśni zmówinowej z Kaszub południowych, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 1 (1935), s. 107–131.

Kamieński Ł., Pieśni ludu pomorskiego, Toruń 1936.

Kamieński Ł., Z badań nad folklorem muzycznym Wielkopolski, „Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk” 3 (1932) (17), s. 52–55.

Kraushar A., Towarzystwo Królewskie Przyjaciół Nauk 1800–1832. Monografia historyczna osnuta na źródłach archiwalnych, księga 3, Czasy Królestwa Kongresowego. Czterolecie przedostatnie 1824–1828, Kraków–Warszawa 1905.

Kunz T. A., Böhmische Nationalgesänge und Tänze, ed. L. Tyllner, Praha 1995.

Kuryłowicz T., Poglądy estetyczne Karola Kurpińskiego, [w:] T. Strumiłło, A. Nowak-Romanowicz, T. Kuryłowicz, Poglądy kompozytorów polskich doby przedchopinowskiej, Kraków 1960, s. 100–189.

Michalec A., Miejsce polskich śpiewów religijnych w „Dziełach wszystkich” Oskara Kolberga, „Twórczość Ludowa” 5 (1990) 4, s. 13–16.

Nowak T., Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie, Warszawa 2005.

Nowak-Romanowicz A., Poglądy estetyczno-muzyczne Józefa Elsnera, [w:] T. Strumiłło, A. Nowak-Romanowicz, T. Kuryłowicz, Poglądy kompozytorów polskich doby przedchopinowskiej, Kraków 1960, s. 90–91.

Paprocki B., Pamiątki Kolbergowskie w Przysusze, „Biuletyn Kwartalny Radomskiego Towarzystwa Naukowego”, t. 29, red. G. Kabza, Radom 1992, z. 1–4, s. 59–71.

Przerembska V., Ideały wychowania w edukacji muzycznej w II Rzeczypospolitej, Łódź 2008, s. 132.

Pulikowski J., Geschichte des Begriffs Volkslied im musikalischen Schrifttum, Heidelberg 1933.

Sobieska J., Sobieski M., Wielkopolskie wiwaty, [w:] J. Sobieska, M. Sobieski, Polska muzyka ludowa i jej problemy, red. L. Bielawski, Kraków 1973, s. 219–262.

Sobieska J., Ze studiów nad folklorem muzycznym Wielkopolski, Kraków 1972.

Stęszewski J., Uwagi o etnomuzycznej regionalizacji Polski, [w:] Dyskurs o tradycji. Z zagadnień współczesnej kultury artystycznej w Polsce i ZSRR, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1974, s. 323–348.

Tyszkiewicz K., Wilija i jej brzegi pod względem hydrograficznym, historycznym, archeologicznym i etnograficznym, Drezno 1871.

Traditional musical cultures in central-eastern Europe. Ecclesiastical and folk transmission, ed. by P. Dahlig, trans. by J. Comber, Warsaw 2009.

Zoła A., Melodyka ludowych śpiewów religijnych w Polsce, Lublin 2003.

Zubrzycki D., O śpiewach ludu pospolitego, „Pielgrzym Lwowski” 1823, s. 49–50.

Downloads

Published

2014-10-31

Issue

Section

Artykuły i rozprawy