René Jacobs celebrates his 70th birthday – Bach for the demanding

Authors

  • Wiesław Delimat Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1845

Keywords:

Jacobs, conductor, cantata, basso continuo, interpretation, recording

Abstract

The distinguished singer and conductor – René Jacobs – celebrates this year his 70th birthday. He has pursued a spectacular artistic career for over fifty years. Mr Jacobs’ concert activity has inexorably been linked with his phonographic accomplishments. The artist has recorded hundreds of masterpieces, works representing various music forms and styles. A vital and broad sphere of his artistic quest is the vocal and instrumental music of Johann Sebastian Bach. To date, as a conductor, René Jacobs has recorded many Cantatas, both Passions, Christmas Oratorio,  Mass in B-minor and the collection of Motets composed by the Leipzig Cantor. The listeners have particularly been captivated by the recently performed Passions of St. Matthew and St. John. The recording of St. Matthew Passion by Bach, presented here, is one of the most unique ones that have been released in the last few years. The interpretation, vastly imbued with dramatic narrations and contrasts, enraptures us with superb vocal cast, original approach to agogic stratum and with opulent instrumental cast in basso continuo. Whilst comparing the recording of René Jacobs with the others available on the music market, the conception rendered by the Belgian conductor commands a great respect and admiration for its originality, if not for inventiveness. This recording is somehow a summary of the lifetime searches of the artist, rightly regarded by many critics and music lovers as a true visionary of music.

Author Biography

  • Wiesław Delimat, Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej w Krakowie
    Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organówi dyrygentury, profesor sztuk muzycznych. Jako organista, kameralista oraz dyrygent koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Chinach, Izraelu i Japonii. Dyrygował między innymi w słynnej Filharmonii Berlińskiej i lipskim Gewandhaus. Występował z wieloma renomowanymi zespołami orkiestrowymi oraz chóralnymi. W roku 2000 powołał do istnienia chór kameralny Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestrę L’Estate Armonico. Z zespołami tymi wykonał w kraju i zagranicą kilkadziesiąt dzieł wokalno-instrumentalnych różnych epok i stylów oraz dokonał licznych nagrań radiowych i płytowych. Zdobył także wiele nagród i wyróżnień konkursowych. Był jurorem licznych festiwali i konkursów chóralnych w Polsce i za granicą. Wiesław Delimat jest pracownikiem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, na którym pełni funkcję zastępcy dyrektora Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej i kierownika Katedry Muzyki Kościelnej. Ponadto jest dyrektorem Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Krakowie, zastępcą przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz prezesem krakowskiego oddziału Federacji Caecilianum. Za swoją działalność pedagogiczną, artystyczną oraz organizacyjną został wyróżniony wieloma odznaczeniami kościelnymi i państwowymi. Najcenniejszy z nich jest Order św. Sylwestra, nadany mu przez papieża Benedykta XVI.

Downloads

Published

2016-11-20

Issue

Section

Artykuły i rozprawy

Similar Articles

11-19 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.