Chorałowe „Ordinarium” w nowej odsłonie – przykłady wykorzystania gregoriańskich melodii „Ordinarium Missae” w liturgicznych kompozycjach XX i XXI wieku
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2002Słowa kluczowe:
Chorałowe Ordinarium, Prawodawstwo muzyki liturgicznej, kompozycje chóralneAbstrakt
W dokumentach z zakresu prawodawstwa muzyki liturgicznej Kościoła rzymskokatolickiego obrządku łacińskiego znaleźć można przypomnienie, iż Kościół uznaje prymat chorału gregoriańskiego, dopuszczając jednocześnie inne rodzaje śpiewu, zwłaszcza polifonię. Zaleca się jednak, aby w Ordinarium Missae nie wyłączać całkowicie ludu od udziału w śpiewie. Realizacja wszystkich tych wskazań w praktyce może okazać się nieco problematyczna. Pewną podpowiedzią, jak w wykonywanie Ordinarium zaangażować zarówno lud, jak i chór wielogłosowy, mogą stanowić przykładowe kompozycje Wolframa Menschicka, ks. Zdzisława Bernata czy też Katarzyny Danel.
Bibliografia
Filaber A., Prawodawstwo muzyki kościelnej, Warszawa 2011.
Menschick W., Missa choralis minima, “Liturgia Sacra. Liturgia – Musica – Ars” 6 (2000) nr 1 (15), s. 161–163.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2001.
Ratzinger J., Nowa Pieśń dla Pana, Kraków 2005.
Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002.
Waloszek J., Teologia Muzyki, Opole 1997.
Zając A., Chór i schola w liturgii: wymagania Kościoła i sposób ich realizacji w Polsce, “Liturgia Sacra. Liturgia – Musica – Ars” 6 (2000) nr 1 (15), s. 45–63.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Szymon Bajon

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.