Selected Issues Introducing the Topic of Atheism
DOI:
https://doi.org/10.15633/sts.3866Keywords:
Atheism, introduction, terminology, atheism vs. religion, religious beliefAbstract
Atheism has been considered an attractive topic of scientific reflection and discussion in the last decade. The field of interest in the study of atheism today overlaps with many areas of scientific research. Having in mind the current prevalence of atheism and when starting to study this issue, one should ask the question about the best possible starting point. The aim of this short article is to look at whether similar issues are recurring in the studied literature. The answer to the problem above is affirmative, as it is indeed possible to notice several themes repeated in various introductions to atheism. These are, first of all, terminological issues, secondly, related to religious faith and its meaning in the psychological and social context, and thirdly, issues of the attitudes of atheists and non-believers to the content of religious faith, as well as historical issues. Due to the abundance of material, the latter have been deliberately omitted from this text. The remaining topics are listed in the above text and discussed briefly.References
Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tłum. L. Kuczyński, Kęty 2007.
Baggini J., Atheism: A Very Short Introduction, Oxford 2003.
Beit-Hallahmi B., Explaining the Secularity of Academics: Historical Questions and Psychological Findings, „Science, Religion and Culture” 2 (2015), nr 3, s. 104–119.
Bremer J., Wprowadzenie do filozofii umysłu, Kraków 2010.
Coleman T., Hood R., Shook J., An Introduction to Atheism, Secularity and Science, „Science, Religion and Culture” 2 (2015), nr 3, s. 1–14.
Dennett D., LaScola L., Caught in the Pulpit: Leaving Religion Behind, Durham 2015.
Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.
Eagleton T., Rozum, wiara i rewolucja. Refleksje nad debatą o Bogu, tłum. W. Usakiewicz, Kraków 2010.
Galen L.W., Does Religious Belief Promote Prosociality? A Critical Examination, „Psychological Bulletin” 138 (2012), nr 5, s. 876–906.
Galen L.W., Kloet J., Mental Well-Being in the Religious and the Non-Religious: Evidence for a Curvilinear Relationship, „Mental Health, Religion & Culture” 14 (2010), nr 7, s. 673–689.
James W., The Will to Believe and Other Essays in Popular Philosophy, Londyn 1912.
Jong J., On (not)defining (non) religion, „Science, Religion and Culture” 2 (2015), nr 3, s. 15–26.
Judycki S., Sceptycyzm i dowód ontologiczny, „Analiza i Egzystencja” 11 (2005), nr 1, s. 9–29.
Kotarbiński T., Przykład indywidualny kształtowania się postawy wolnomyślicielskiej, w: Religia i ja, red. T. Kotarbiński i in., Warszawa 1981.
Kowalczyk S., Filozofia Boga, Lublin 2001.
Kowalczyk S., Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wrocław 1985.
Krąpiec M.A., Elementy filozofii poznania, w: Wprowadzenie do filozofii, red. M.A. Krąpiec i in., Lublin 2012, s. 335–396.
Langston J., Hammer J., Cragun R., Atheism Looking in: On the Goals and Strategies of Organized Nonbelief, „Science, Religion and Culture” 2 (2015), nr 3, s. 70–85.
McBrayer J., The Wager Renewed: Believing in God is Good for You, „Science, Religion and Culture” 1 (2014), nr 3, s. 130-140.
Mikloušić I., Lane J., How the Non-Religious View the Personality of God in Relation to Themselves, „Studia Humana” 8 (2019), nr 3, s. 39–57.
Moskal P., Religia i prawda, Lublin 2008.
Nowicki A.R., Ateizm, Warszawa 1964.
Quillen E., Discourse Analysis and the Definition of Atheism, „Science, Religion and Culture” 2 (2015), nr 3, s. 27–34.
Shrell-Fox P., When Rabbis Lose Faith: Twelve Rabbis Tell Their Stories about Their Loss of Belief in God, „Science, Religion and Culture” 2 (2015), nr 3, s. 131–146.
Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje. Tekst polski, wyd. III, wyd. Pallotinum, Poznań, b.d.w.
Zdybicka Z., Człowiek i religia, w: Wprowadzenie do filozofii, red. M.A. Krąpiec i in., Lublin 2012, s. 469–514.
Zdybicka Z., Drogi afirmacji Boga, w: Wprowadzenie do filozofii, red. M.A. Krąpiec i in., Lublin 2012, s. 397–468.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Bartłomiej Krzos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).