Linguaggio religioso e teologico nel pensiero di Tischner
DOI:
https://doi.org/10.15633/sts.2912Słowa kluczowe:
Tischner, język teologiczny, myśl religijna, doświadczenie religijne, myśl biblijna, ChrześcijaństwoAbstrakt
Twórczość Tischnera jest w tak wysokim stopniu ujęta w kategoriach religijnych i wyrażona językiem teologicznym, że odbiorca może mieć uzasadnioną trudność ze zdefiniowaniem, czy ma do czynienia z tekstem filozoficznym czy teologicznym. Powstaje zatem fundamentalne zagadnienie: Tischner jest bardziej filozofem czy teologiem? Należy podkreślić, że w jego dziełach prawda niejednokrotnie uwidacznia się natychmiast, w wielu przypadkach pośrednio, a w niektórych kwestiach jest trudna do uchwycenia, w pewnym sensie wymykając się zmysłowym możliwościom poznawczym człowieka. Celem jaki postawił sobie autor tego tekstu jest ukazanie harmonii i współdziałania myśli filozoficznej z teologiczną w twórczości krakowskiego filozofa-teologa i ukazanie, że według niego użycie myśli religijnej i języka teologicznego w dociekaniach filozoficznych jest w pełni uzasadnione.
Tischner, wierny ideałowi poszukiwania prawdy, konstruuje swoją myśl jako doskonały przykład refleksji, której metodologia oparta jest na spirali hermeneutycznej: to zarówno myśl teologiczna jak i rozważania filozoficzne uczestniczą w konkretnym dramacie egzystencjalnym współczesnego człowieka. W odniesieniu do człowieka i tylko do niego, do człowieka przeżywającego dramat swojej autentyczności i właściwego sposobu bycia w odniesieniu do jego najważniejszego Dobra – samego Boga – Tischner analizuje doświadczenie ludzkiej egzystencji, często posługując się biblijną inspiracją i językiem teologicznym, które traktuje jako kolejne światło pomagające myśleć w procesie odkrywania prawdy.
Bibliografia
Fonti stampate
Tischner J., Emmanuel Lévinas, in: J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 2005, 166–180.
Tischner J., Fenomenologia i hermeneutyka, in: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, red. J. Perzanowski, Warszawa 1989, p. 130–144.
Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 2001.
Tischner J., Hermeneutyka. Zagadnienie języka i zagadnienie interpretacji dzieł językowych, “W drodze”, 9 (1980), p. 23–30.
Tischner J., Myślenie religijne, in: J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 2005, p. 336–357.
Tischner J., Rozważanie o Kainie i Ablu, czyli: co po nas zostanie?, “W Drodze”, 2 (1985), p. 30–36.
Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 2001.
Tischner J., Świadectwo heroicznemu myśleniu, in: Myślenie według wartości, Kraków 2005, p. 438–448.
Tischner J., Totalitarne wyzwanie, “Res Publica”, 5 (1989), p. 75–83.
Studi
Bielawski M., Teologiczne manowce Tischnera, “Znak”, 3 (2001), p. 9–24.
Bobko A., Czy człowiek jeszcze istnieje, “Logos i Ethos”, 1 (2001), p. 40–49.
Bobko A., Myślenie religijne a myślenie polityczne, in: Bądź wolność Twoja. Józefa Tischnera refleksja nad życiem publicznym, red. J. Jagiełło, W. Zuziak, Kraków 2005, p. 31–43.
Chudy W., O silne serce kultury. Polemika syntetyzująca z ks. Józefem Tischnerem, “Znak”, 4 (1982), p. 242–253.
Dyskusja, in: Bądź wolność Twoja. Józefa Tischnera refleksja nad życiem publicznym, red. J. Jagiełło, W. Zuziak, Znak, Kraków 2005, p. 117–132.
Karoń-Ostrowska A., Każdy ma swojego Tischnera?, “Więź”, 5 (2002), p. 42–55.
Kłoczowski J.A., Józef Tischner – strategie ‘myślenia religijnego’, in: Pytając o człowieka, red. Kraków 2001, p. 127–138.
Lévinas E., Totalità e infinito: saggio sull’esteriorità, Milano 1982.
Oko D., Mówić o łasce i naturze, “Logos i Ethos”, 1 (2001), p. 91–92.
Ricouer P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, Warszawa 1985.
Rosenzweig F., Nowe myślenie. Kilka późniejszych uwag do ‘Gwiazdy zbawienia’, in: Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989, p. 432–455.
Strapko I., Apologia nadziei w filozofii i pedagogice Józefa Tischnera, Kraków 2004.
Szary S., Człowiek – podmiot dramatu. Antropologiczne aspekty filozofii dramatu Józefa Tischnera, Kęty 2005.
Świeżawski S., Jedna tęsknota nas gnała… Przemówienie z okazji wręczenia Nagrody Tischnera, in: Pytając o człowieka. Myśl filozoficzna Józefa Tischnera, red. W. Zuziak, Kraków 2001, p. 155–157.
Tarnowski K., Drwięga M., Kłoczowski J.A., Makowski J., Filozofia z wnętrza metafory, “Kontrapunkt”, 10 (2000), p. 12–13.
Tarnowski K., Człowiek w przestrzeni dobra i zła, “Znak”, 9 (1999), p. 130–143.
Tarnowski K., Filozof dojrzałej wiary, “Znak”, 3 (2001), p. 39–55.
Tarnowski K., Książka o sprawach ludzkich, “Znak”, 8–9 (1976), p. 1283–1294.
Tarnowski K., Wiara i myślenie, Kraków 1999.
Tischnerowskie spojrzenia. Głosy uczniów i przyjaciół, “Znak”, 5 (2004), p. 19–44.
Wadowski J., Dramat pytań egzystencjalnych. Ks. Józefa Tischnera filozofia dramatu jako próba odpowiedzi na pytania egzystencjalne, Wrocław 1999.
Wieczorek K., Rola kategorii ‘spotkania’ w antropologii filozoficznej Tischnera, “Studia Filozoficzne”, 1 (1984), p. 55–68.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).