Criteria for the admissibility of musical works for the liturgy in teaching Church after Vatican II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15633/10.15633/tst.43103

Keywords:

sacred music, liturgical music, admissibility criteria, liturgy

Abstract

The article searches for the criteria of admissibility of musical works to the liturgy available in the teaching of the Catholic Church since the Second Vatican Council. It attempts at answering the question of what determines the fact that certain forms of Gregorian chant, sacred folk singing, choral and solo vocal music as well as instrumental music can be admitted to the liturgy while other forms cannot. In view of quite a large number of chants of doubtful sacred or even secular value appearing in the liturgy, defining these criteria and recalling them seems to be a necessity so that the liturgy does not lose its sacred character.

References

Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II, w: Prawodawstwo muzyki liturgicznej, red. A. Filaber, Warszawa 1997, s. 82–90.

Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej, www.episkopat.pl/instrukcja-konferencji-episkopatu-polski-o-muzyce-koscielnej (08.03.2022).

Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharistia, 17.04.2003.

Ogólne wprowadzenie do mszału rzymskiego, Poznań 2006.

Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2000.

Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2017.

Sinka T., Zarys liturgiki, Kraków 1997.

Sobór Watykański II, Konstytucja Sacrosanctum Concilium, 4.12.1963.

Waloszek J., Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997.

Śpiewnik liturgiczny, red. K. Mrowiec, Lublin 1991.

Święta Kongregacja Kultu Bożego, Instrukcja Liturgicae instaurationes, 5.09.1970.

Święta Kongregacja Obrzędów, Instrukcja Musicam sacram, 5.03.1967.

Downloads

Published

2024-06-27

Issue

Section

Artykuły

Similar Articles

11-20 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.