Idea of right application. Robert Frost’s motive of going beyond rightly applied to spiritual issues
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.2404Słowa kluczowe:
właściwa aplikacja tekstu, aplikacja pozytywna i aplikacja warunkowa, motyw przekraczania granic, doświadczenie duchowe, przekraczanie duchowych granicAbstrakt
Pierwszym celem niniejszego artykułu jest próba uporządkowania pewnych terminologicznych kwestii w zakresie interpretacji tekstów, szczególnie poezji posiadającej status miejsca teologicznego (locus theologicus). Ów cel został zrealizowany przez propozycję wprowadzenia pojęcia właściwej aplikacji tekstu (the right application), która oznacza pełne respektowanie oryginalnego znaczenia tekstu z jednoczesnym przeniesieniem go poza granicę ścisłej analizy i interpretacji do kręgu problematyki życia duchowego i religijnego. W swoich dwóch formach, aplikacji pozytywnej (yes-application) oraz warunkowej (yes but-application), właściwa aplikacja ukazuje, jak czytanie poezji może stymulować życiowe decyzje i określać kształt duchowości.
Drugim celem artykułu jest praktyczne przedstawienie tej idei poprzez opracowanie motywu przekraczania granic, zaczerpniętego z poezji Roberta Frosta, jednego z najwybitniejszych i wspaniałych artystów dwudziestego stulecia.
Bibliografia
Barańczak S., Wstęp, [in:] Robert Frost. 55 wierszy, red. S. Barańczak, Kraków 1992, p. 5–36.
Catechism of the Catholic Church, http://www.vatican.va/archive/ENG0015/_INDEX.HTM.
Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 1987.
Eco U., Nadinterpretowanie tekstów, [in:] U. Eco et al., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Kraków 1996, p. 45–65.
Eco U., Pomiędzy autorem i tekstem, [in:] U. Eco et al., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Kraków 1996, p. 66–87.
Fenton J., An Introduction to English Poetry, New York 2002.
Godawa M., Obraz Tajemnicy. Wcielenie i Narodzenie Pańskie w retorycznych medytacjach wybranych autorów środowiska krakowskiego w pierwszej połowie XVII wieku, Kraków 2015.
Horace, Ars Poetica, [in:] Classic Writings on Poetry, ed. W. Harmon, New York 2003, p. 64–74.
Merton T., O świętym Bernardzie, tłum. E. Dąbrowska, Kraków–Tyniec 2005.
Richards I. A., Principles of Literary Criticism, New York 1925.
[Robert Frost], http://www.poetryfoundation.org/bio/robert-frost.
Robert Frost. 55 wierszy, red. S. Barańczak, Kraków 1992.
Rolheiser R. OMI, W poszukiwaniu duchowości XXI wieku, tłum. K. Tybinka, Kraków 2006.
Słomka W., Kontemplacja. Działanie. Apostolstwo, [in:] Homo meditans, vol. 2: Kontemplacja i działanie, red. W. Słomka, Lublin 1984, p. 79–93.
Słomkowski A., Teologia życia duchowego, red. M. Chmielewski, Ząbki 2000.
Sobczyk A. J., Podstawy życia duchowego według Katechizmu Kościoła Katolickiego, Lublin 2005.
Špidlik T., Theoria i praxis. (Kontemplacja i działanie) (Szlakiem Grzegorza z Nazjanzu), [in:] Homo meditans, vol. 2: Kontemplacja i działanie, red. W. Słomka, Lublin 1984, p. 45–57.
Tatarkiewicz W., History of Aesthetics, vol. 3, ed. D. Petsch, New York 2005.
Wojtyła K., Osoba i czyn, [in:] K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000, p. 151–191.
Wojtyła K., Osobowa struktura samostanowienia, [in:] K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000, p. 423–432.
Z Tobą, więc ze Wszystkim. 222 arcydzieła angielskiej i amerykańskiej liryki religijnej, red. S. Barańczak, Kraków 1992.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.