Rola myślenia w religijnej i magicznej interpretacji rzeczywistości
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.4301Słowa kluczowe:
interpretacja rzeczywistości, myślenie religijne, myślenie magiczne, religia, magia, psychologiaAbstrakt
It is difficult to precisely point out elements which are characteristic solely for religion or solely for magic. Due to this, the objective factor seems to be insufficient in accurate determination of a demarcation criterion between religion and magic. Therefore, there is a necessity of looking for other criteria allowing for such distinction. Thinking, as a subjective and relational category, seems to be a good opportunity for overcoming this difficulty. Three types of thinking differentiated in the article (thinking in the area of a norm, borderland thinking and pathological thinking) enable initial indication of similarities and differences between religious and magical thinking. On the other hand, making references to the texts of Durkheim, Malinowski, Frazer, Goode, Sieradzan, Wypustek or Pindel, i.e. authors who dealt with the relation between religion and magic during ancient times, became a starting point for formulating 13 criteria which differentiate and, at the same time, characterize two styles of thinking: religious and magical.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Cholewa Marcin, Gilski Marek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.