Situation der Katechese in Europa zu Beginn des 21. Jhs. Nach der Veröffentlichung des Directorium catechisticum generale
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.959Słowa kluczowe:
katecheza, europejska szkoła, religia w szkole, lekcje religiiAbstrakt
Powyższy wykład został wygłoszony w Rzymie podczas Seminar of Study on Catechesis in Europe, the United States of America and Latin America, zorganizowanego przez Pontificio Consiglio per la Promozione della Nuova Evangelizzazione, w dniach od 6 do 8 marca 2014 roku. Do udziału w tym seminarium zostało zaproszonych 35 osób: pracowników wydziałów katechetycznych, wykładowców uniwersyteckich, katechetów, redaktorów czasopism naukowych i duszpasterzy. Nawiązując do epizodu związanego z przyjęciem chrztu przez zamożną mieszkankę miasta Tiatyra, o imieniu Lidia, opisanego w 16 rozdziale Dziejów Apostolskich, zwrócono uwagę na fakt, iż w praktyce katechetycznej i ewangelizacyjnej mamy do czynienia z działaniami na dwóch płaszczyznach: ludzkiej i boskiej. Jeśli chodzi o boską płaszczyznę, pozostaje ona poza naszym poznaniem. Mamy natomiast wpływ na kształtowanie ludzkiej płaszczyzny, gdyż to od nas zależy, w jakim stopniu wykorzystamy nasze możliwości, aby być dobrze przygotowanym do głoszenia Ewangelii. Należy stwierdzić, że po Soborze Watykańskim II Kościół zintensyfikował swe wysiłki na polu działalności katechetycznej. Wyrazem tego jest wielkie bogactwo dokumentów na temat katechezy. Na pierwszym miejscu należy wymienić niezwykłą publikację jaką jest Katechizm Kościoła katolickiego z roku 1992, a także Dyrektorium ogólne o katechizacji z roku 1997. W następstwie tych publikacji powstały trzy inicjatywy starające się opisać sytuacje katechezy w Europie. Były to inicjatywy Rady Biskupów Europy (Concilium Conferentiarum Episcoporum Europae – CCEE) z roku 2005, inicjatywa niemiecka z roku 2007 oraz inicjatywa Katedry Katechetyki Papieskiego Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie z roku 2009. Autor tej ostatniej inicjatywy został zaproszony przez przewodniczącego Pontificio Consiglio per la Promozione della Nuova Evangelizzazione, abp. Rina Fisichellę do zaprezentowania wyników badań na wspomnianym wyżej seminarium. W artykule została przedstawiona sytuacja katechezy w krajach Unii Europejskiej i z nią związanych. Zwrócono uwagę na kościelne dokumenty na temat katechezy, model nauczania religii w szkołach i w parafiach. Zaprezentowane zostały czynniki, które mają wpływ na realizację nauczania religii w szkołach i parafii. Okazuje się, że pomimo trudności, nauczanie religii w szkole jest podstawową formą dotarcia z Ewangelią do dzieci i młodzieży. W związku z tym, że nie można mówić o jednym modelu katechezy w Europie, należy położyć nacisk na przemyślenie, jak pomóc szkolnemu nauczaniu religii zachować katechetyczny charakter. Wydaje się, że w dobie nowej ewangelizacji wskazane jest mówienie także o nowej katechizacji, czemu pomogłoby opracowanie nowego, trzeciego dyrektorium katechetycznego.
Bibliografia
Chałupniak R., Między katechezą a religioznawstwem. Nauczanie religii katolickiej w szkole publicznej w Niemczech w latach 1945–2000, Opole 2005.
Chałupniak R., Wychowanie religijne w szkołach europejskich, [w:] Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 175–201.
Charytański J., Lekcje religii w Europie, „Ateneum Kapłańskie” 2 (1992), s. 194–207.
Goliszek P., Kerygmat dla nowej Europy, Lublin 2004.
How teachers in Europe teach religion: an international empirical study in 16 countries, ed. by H.-G. Ziebertz, U. Riegel, International Practical Theology, Vol. 12, Lit Verlag, Berlin 2009.
Kielian A., Modele nauczania religii rzymskokatolickiej w krajach europejskich, Kraków 2010.
Kielian A., Panuś T., The perspectives of catechesis in Europe, Kraków 2010.
Nosowski Z., Lekcje religii w szkołach publicznych państw europejskich, [w:] Szkoła czy parafia? Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych, red. K. Kiciński, K. Kosela, W. Pawlik, Kraków 1995, s. 11–15.
Panuś T., Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Kraków 2001.
Skłodowski B., Ewolucja myśli katechetycznej we Francji w latach 1945–2006, Warszawa 2012.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Tadeusz Panuś

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.