Nadzieja w Jezusie Chrystusie

Autor

  • Janusz Królikowski Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/acr.955

Słowa kluczowe:

nadzieja, rozpacz, ufność, wieczność, stworzenie, krzyż, modlitwa

Abstrakt

Proces sekularyzacji, który naznacza swoim wpływem dzisiejszą religię i kulturę, wywiera swój wpływ także na nadzieję chrześcijańską. Z tego powodu w nowej formie pojawiają się dwa kluczowe grzechy przeciw nadziei, którymi są rozpacz i zuchwała ufność. Przez nie człowiek gubi się w swojej wolności, zamyka się przed nim droga ku przyszłości. Świat bez nadziei, jak w czasach przedchrześcijańskich, staje się smutny i zimny duchowo. W istniejącej sytuacji pojawia się pytanie, w jaki sposób odnowić przekonanie o wartości nadziei i jak ją ukazywać wobec trudności, które napotyka ona w codziennym życiu. Artykuł wskazuje wzór człowieka nadziei, którym jest męczennik. Przypomina on, że w głoszeniu nadziei ważne jest zwrócenie uwagi na: bliskość wieczności, pozytywny wymiar stworzenia oraz perspektywę krzyża. Natomiast zwieńczeniem duchowym nadziei jest modlitwa.

Bibliografia

Grelot P., Świat, który ma nadejść, tłum. L. Rutowska, Warszawa 1979.

Greshake G., Życie silniejsze niż śmierć. O nadziei chrześcijańskiej, tłum. J. Kubaszczyk, Poznań 2010.

Moltmann J., Theologie der Hoffnung. Untersuchungen zur Begründung und zu den Konsequenzen einer christlichen Eschatologie, Gütersloh 1997.

Moysa S., „Teraz zaś trwają te trzy”, Warszawa 1986.

Pieper J., Nadzieja a historia. Pięć wykładów salzburskich, tłum. P. Waszczenko, Warszawa 1981.

Rahner K., Zur Theologie der Hoffnung, [w:] tegoż, Schriften zur Theologie, Bd. 8, Einsiedeln 1967, s. 561–579.

Ratzinger J., Wiara i przyszłość, tłum. P. Waszczenko, Warszawa 1975.

Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Kraków 2005.

Vogüé A. de, Pragnąć życia wiecznego. Nadzieja wczoraj i dziś, tłum. A. Małecka-Petit, Kraków 2005.

Pobrania

Opublikowane

2015-06-15

Numer

Dział

Teologia