Kult św. Magdaleny de Pazzi w barokowym Krakowie
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.1307Słowa kluczowe:
Magdalena de Pazzi, barok, KrakówAbstrakt
W drugiej połowie XVII wieku Kraków wszedł w okres upadku. Po
wielkiej zarazie lat 1651-1652 i zniszczeniach spowodowanych tragiczną wojną ze Szwecją z trudem dźwigał się z ruin. Liczba ludności wydatnie spadła a życie gospodarcze znacznie osłabło, co było widoczne zwłaszcza w poważnym skurczeniu się obrotów handlowych. Pewne ożywienie następowało tylko w okresie wielkich uroczystości państwowych, tzn. koronacji królewskich i związanych z nimi obrad sejmów koronacyjnych. Szybciej następowała tylko
odbudowa obiektów kościelnych. Zdumieniem napawa rychła restauracja zniszczonych kościołów, a nawet wznoszenie nowych budowli sakralnych, nierzadko okazałych i odznaczających się dużymi walorami artystycznymi. W okresie tym rozwinął się kult Katarzyny de Pazzi (w zakonie Maria Magdalena), florenckiej karmelitanki.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Jan Małecki
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/3.0/88x31.png)
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).