Peter Singer i etyka chrześcijańska. Charlesa Camosy’ego próba znalezienia gruntu dla współpracy
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.1541Słowa kluczowe:
Peter Singer, etyka chrześcijańska, Charles Camosy, osobaAbstrakt
W artykule zostanie przedstawiona ciekawa próba wykazania, że różnice stanowisk między Peterem Singerem a szeroko rozumianą etyką chrześcijańską są mniejsze, niż by się mogło wydawać. Pogląd ten przedstawił w swojej książce pt. Peter Singer and Christian ethics. Beyond polarization Charles Camosy, katolicki etyk z USA. Celem jego pracy było wykazanie, że Peter Singer i etycy szukający inspiracji w myśli chrześcijańskiej mogą pracować razem w wielu kwestiach i że przedstawianie tych stanowisk jako radykalnie przeciwnych jest błędne. W niniejszym artykule tok rozumowania Camosy’ego będzie zreferowany i poddany krytycznej refleksji. Rzetelna praca badawcza, jakiej podjął się Camosy dla udowodnienia swoich tez, jest nowatorska i wiele wnosi do zrozumienia istoty sporu. Metoda, którą się posłużył, może wyznaczyć nowy standard dla dialogu między współczesnymi systemami etycznymi. W ostatniej części artykułu zostanie jednak zasugerowane, że autor marginalizuje pewne nieusuwalne trudności w sporze między etyką chrześcijańską a najbardziej znanym australijskim bioetykiem. Do takich trudności należy, jak się wydaje, radykalnie różne rozumienie pojęcia „osoba” oraz niechęć etyki chrześcijańskiej do pragmatycznych kompromisów w obszarze moralności.Bibliografia
Arystoteles, Etyka nikomachejska, tł. D. Gromska, Warszawa 2008.
Biesaga T., Błąd antropologiczny oraz zagrożenia życia i cielesności człowieka, [w:] Ku rozumieniu godności człowieka, red. G. Hołub, P. Duchliński, Kraków 2008, s. 251–260.
Biesaga T., Etyka chrześcijańska a etyka ateistyczna wobec eutanazji, [w:] Chrześcijanin wobec eutanazji, red. K. Gryz, B. Mielec, Kraków 2001, s. 13–19.
Boecjusz, Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi, [w:] tegoż, Traktaty teologiczne, tł. R. Bielak, A. Kijewska, Kęty 2001.
Camosy C., Peter Singer and Christian ethics. Beyond polarization, Cambdridge 2012.
Ciach H., Istota ludzka czy osoba ludzka. Krytyka bioetyki początków życia Petera Singera, Kraków 2013.
Cole G., Singer on Christianity. Characterized or caricatured, [w:] Rethinking Peter Singer: a Christian critique, ed. G. Preece, Downer Groove 2002, s. 95–105.
Jan Paweł II, enc. Sollicitudo rei socialis, Rzym, 30.12.1987.
Mysona Byrska J., Odpowiedzialność konsumenta w świecie konsumpcji, [w:] Społeczna odpowiedzialność gospodarki. Perspektywa interdyscyplinarna, red. S. Fel, Lublin 2014, s. 149–157.
Singer P., Pushing time away: my grandfather and the tragedy of Jewish Vienna, New York 2003.
Singer P., Etyka praktyczna, tł. A. Sagan, Warszawa 2007.
Singer P., Homosexuality is not immoral, http://www.project-syndicate.org/commentary/homosexuality-is-not-immoral [30.01.2015].
Singer P., How are we to live?, Oxford 1997.
Singer P., Jeden świat. Etyka globalizacji, tł. C. Cieśliński, Warszawa 2006.
Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, tł. A. Alichniwicz, A. Szczęsna, Warszawa 1997.
Singer P., Population and the pope, http://www.project-syndicate.org/commentary/pope-francis-birth-control-by-peter-singer-2015-02 [11.02.2014].
Singer P., The God of suffering?, 2008, http://www.project-syndicate.org/commentary/the-god-of-suffering [30.01.2015].
Singer P., Życie, które możesz ocalić, tł. E. De Lazari, Warszawa 2011.
Singer P., The expanding circle, Oxford 1983.
Singer P., The most good you can do, New Haven–London 2015.
Singer Peter, Wyzwolenie zwierząt, tł. A. Alichniewicz, A. Szczęsna, Warszawa 2004.
Spaemann R., Osoby, tł. J. Merecki, Warszawa 2001.
Tischner J., Etyka wobec wartości i nadziei, [w:] D. von Hildebrand, J. A. Kołoczowski OP i in., Wobec wartości, Poznań 1982, s. 51–148.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2001.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).