Przyjemność jako źródło wspólnoty
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.1705Słowa kluczowe:
przyjemność, wspólnota, Kant, MarksAbstrakt
Zastanawiając się nad podstawą fundującą zbiorowość ludzką, sięga się myślą do prawa stanowionego, do wspólnej kultury, a tym samym przeszłości. Poszczególne narody przeglądają się w lustrze dziejów, szukając swego ducha. Wydaje się, że do szeregu tych propozycji można dopisać jeszcze jedną, mniej oczywistą: przyjemność. By przybliżyć tę kwestię, odwołamy się do koncepcji estetycznej Immanuela Kanta. Następnie wnioski z teorii królewieckiego myśliciela zostaną rozwinięte w kontekście stworzonym przez marksowską teorię wiedzy.Powstałe w ten sposób narzędzie niejako odsuwa na margines idee piękna czy dobra jako społecznotwórcze, a skupia się bardziej na rzeczywistości potocznej, dynamizując w ten sposób konstrukcję i jej podstawę.
Bibliografia
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, tłum. S. Orbitek, Kraków 2006.
Kant I., Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1964.
Mannheim K., Ideologia i utopia, tłum. J. Miziński, Warszawa 2008.
Marks K., Engels F., Dzieła, t. 23, Warszawa 1968.
Nietzsche F., Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Poznań 1995.
Schaff A., Ideologia w ujęciu Mannheima, Warszawa 1958.
Szacki J., Spotkania z utopią, Warszawa 2000.
Szczepański J., Polityczna władza sądzenia, Kraków 2009.
Żardecka‑Nowak M., Władza kształtująca jednostkę, [w:] Wolność i władza w życiu publicznym, red. W. Zuziak, J. Mysona Byrska, Kraków 2008, s. 103–120.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).