Przyjemność i dobro w dialogu Protagoras Platona
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3936Słowa kluczowe:
h`donh, – przyjemność, avgaqo, n – dobro, evpisth, mh – wiedza, metrhtikh. te, cnh – biegłość mierzenia, swthri, a – ocalenie, zachowanieAbstrakt
Artykuł jest próbą wyjaśnienia, dlaczego w dialogu Protagoras Platon ustami Sokratesa uznaje przyjemność (hedone) za dobro (agathon). Interpretatorzy nie są zgodni co do oceny samej tezy i jej uzasadnienia przez Sokratesa. Wydaje się być ona sprzeczna z poglądami Platona w innych dialogach. Część interpretatorów twierdzi, że jest to prawdziwe spojrzenie samego Sokratesa lub wczesnego Platona z okresu, kiedy pisał dialog. Inni twierdzą, że teza ta jest przesłanką służącą do udowodnienia twierdzenia, iż cnota jest wiedzą. Pojawił się również pogląd, że jedynie pobieżne czytanie tekstu może skłaniać czytelnika do uznania, iż Sokrates poważnie traktuje tezę o związku przyjemności z dobrem. Jeżeli jednak nie traktuje tej tezy poważnie, to dlaczego próbuje przekonać do niej swoich rozmówców? Mając na uwadze te wątpliwości, podjęto analizę tekstu dialogu w celu rozpoznania, czy pojawia się w nim wzmianka o cechach właściwych dobru, które decydują o przyjemności. Ważnym punktem w uzasadnianiu związku przyjemności z dobrem jest wskazanie przez Sokratesa, czym należy się kierować w postępowaniu, aby odczuwać przyjemność w całym życiu i uniknąć złudzeń, dzięki którym pojawia się mniemanie, że przyjemność jest zła. W wyniku przeprowadzonych analiz można postawić wniosek, że decydującą rolę w uzyskaniu stanu gwarantującego przyjemność w całym życiu odgrywa panowanie nad sobą samym.
Bibliografia
Aristoteles Graece, ex rec. I. Bekkeri, vol. 2, Berolini 1831. Wydanie drugie, poprawione: Aristoteles Graece, ed. O. Gigon, Berolini 1960.
Balaban O., Plato and Protagoras. Truth and Relativism in Ancient Greek Philosophy, Lexington Books 1999.
Goodell T. D., Plato’s Hedonism, „The American Journal of Philology” 42 (1921) No. 1, s. 25–39.
Hackforth R., Hedonism in Plato’s Protagoras, „Classical Quarterly” 22 (1928), s. 39–42.
Kahn Ch. H., Platon i dialog sokratyczny, tłum. M. Filipczuk, Warszawa 2018.
Pacewicz A., Hedone. Koncepcja przyjemności w filozofii Platona, Wrocław 2016.
Plato, Philebus, w: Platonis Opera, vol. 2, ed. J. Burnet, Oxford 1910.
Plato, Protagoras, w: Platonis Opera, vol. 3, ed. J. Burnet, Oxford 1909.
Plato, Respublica, w: Platonis Opera, vol. 4, ed. J. Burnet, Oxford 1905.
Plato, Theaetetus, w: Platonis Opera, vol. 1, ed. J. Burnet, Oxford 1905.
Sullivan J. P., The Hedonism in Plato’s „Protagoras”, „Phronesis” 6 (1961) No. 1, s. 10–28.
Zeyl D. J., Socrates and Hedonism: „Protagoras” 351b-358d, „Phronesis” 25 (1980) No. 3, s. 250–269.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).