Przyjemność i dobro w dialogu Protagoras Platona

Autor

  • Wojciech Kleofas Gródek Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.3936

Słowa kluczowe:

h`donh,  – przyjemność, avgaqo, n – dobro, evpisth, mh – wiedza, metrhtikh. te, cnh – biegłość mierzenia, swthri, a – ocalenie, zachowanie

Abstrakt

Artykuł jest próbą wyjaśnienia, dlaczego w dialogu Protagoras Platon ustami Sokratesa uznaje przyjemność (hedone) za dobro (agathon). Interpretatorzy nie są zgodni co do oceny samej tezy i jej uzasadnienia przez Sokratesa. Wydaje się być ona sprzeczna z poglądami Platona w innych dialogach. Część interpretatorów twierdzi, że jest to prawdziwe spojrzenie samego Sokratesa lub wczesnego Platona z okresu, kiedy pisał dialog. Inni twierdzą, że teza ta jest przesłanką służącą do udowodnienia twierdzenia, iż cnota jest wiedzą. Pojawił się również pogląd, że jedynie pobieżne czytanie tekstu może skłaniać czytelnika do uznania, iż Sokrates poważnie traktuje tezę o związku przyjemności z dobrem. Jeżeli jednak nie traktuje tej tezy poważnie, to dlaczego próbuje przekonać do niej swoich rozmówców? Mając na uwadze te wątpliwości, podjęto analizę tekstu dialogu w celu rozpoznania, czy pojawia się w nim wzmianka o cechach właściwych dobru, które decydują o przyjemności. Ważnym punktem w uzasadnianiu związku przyjemności z dobrem jest wskazanie przez Sokratesa, czym należy się kierować w postępowaniu, aby odczuwać przyjemność w całym życiu i uniknąć złudzeń, dzięki którym pojawia się mniemanie, że przyjemność jest zła. W wyniku przeprowadzonych analiz można postawić wniosek, że decydującą rolę w uzyskaniu stanu gwarantującego przyjemność w ­całym życiu odgrywa panowanie nad sobą samym.

Biogram autora

  • Wojciech Kleofas Gródek - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Wojciech Kleofas Gródek OFM, doktor, wykładowca historii filozofii starożytnej i średniowiecznej na Wydziale Filozoficznym UPJPII w Krakowie. Członek zarządu Towarzystwa Metafizycznego im. A. N. Whiteheada. Zajmuje się wczesną filozofią ­grecką, w szczególności szkołą eleacką.

Bibliografia

Aristoteles Graece, ex rec. I. Bekkeri, vol. 2, Berolini 1831. Wydanie drugie, poprawione: Aristoteles Graece, ed. O. Gigon, Berolini 1960.

Balaban O., Plato and Protagoras. Truth and Relativism in Ancient Greek Philosophy, Lexington Books 1999.

Goodell T. D., Plato’s Hedonism, „The American Journal of Philology” 42 (1921) No. 1, s. 25–39.

Hackforth R., Hedonism in Plato’s Protagoras, „Classical Quarterly” 22 (1928), s. 39–42.

Kahn Ch. H., Platon i dialog sokratyczny, tłum. M. Filipczuk, Warszawa 2018.

Pacewicz A., Hedone. Koncepcja przyjemności w filozofii Platona, Wrocław 2016.

Plato, Philebus, w: Platonis Opera, vol. 2, ed. J. Burnet, Oxford 1910.

Plato, Protagoras, w: Platonis Opera, vol. 3, ed. J. Burnet, Oxford 1909.

Plato, Respublica, w: Platonis Opera, vol. 4, ed. J. Burnet, Oxford 1905.

Plato, Theaetetus, w: Platonis Opera, vol. 1, ed. J. Burnet, Oxford 1905.

Sullivan J. P., The Hedonism in Plato’s „Protagoras”, „Phronesis” 6 (1961) No. 1, s. 10–28.

Zeyl D. J., Socrates and Hedonism: „Protagoras” 351b-358d, „Phronesis” 25 (1980) No. 3, s. 250–269.

Pobrania

Opublikowane

2021-06-30

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1-10 z 206

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.