Projekt malarstwa nowożytnego jako synteza sztuk plastycznych i badań z zakresu filozofii przyrody. Casus Leonarda da Vinci
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3693Słowa kluczowe:
malarstwo, estetyka, filozofia przyrody, psychologia percepcji, historia sztuki, filozofia sztuki, renesansAbstrakt
Początek malarstwa nowożytnego wiąże się z nową koncepcją obrazu, głównie dzięki zastosowaniu nowych metod kompozycji konstruowanej w oparciu o zasady perspektywy zbieżnej i światłocienia. Należy jednak pamiętać, że zastosowanie nowatorskich technik budowy obrazu nie ograniczało się wyłącznie do zmian kompozycyjnych w obszarze formowania struktury obrazu, lecz dotyczyło przede wszystkim zastosowania zupełnie odmiennego podejścia do aktu twórczego. Dlatego też propozycje renesansowych artystów wykraczają dalece poza kwestie warsztatowe i redefiniują dotychczasową relację reprezentowania przedmiotu w obrazie. W nowatorskiej formule zmienia się zatem funkcja i cel malarstwa. W Traktacie o malarstwie Leonardo da Vinci przekonuje, że akt poznania winien wyprzedzać akt tworzenia. Jeżeli celem nowego malarstwa ma być wierne oddanie kształtów materii, należy przede wszystkim poznać reguły, wedle których skonstruowany jest świat widzialny. Z tego też powodu renesansowa wizja implementacji natury w świat znaków graficznych bierze swój początek w akcie poznawczym, czyli w rozpoznaniu prawideł budowy świata materialnego. Poszukiwanie cech istotowych, eliminacja tego, co przypadkowe i jednostkowe na rzecz ogólnych prawideł, wiązały się określoną wiedzą, która później miała zastosowanie w „odtworzeniu” tego, co zaobserwowane w przestrzeni obrazu. Artysta, wedle Leonarda da Vinci, miał się stać przede wszystkim badaczem przyrody, by potem na wzór antycznego Demiurga, z niekształtnej materii uformować na nowo świat przedmiotów. Przesunięcie akcentów w akcie twórczym (z tworzenia symboli graficznych na rzecz mimetycznego podobieństwa do świata postrzeganego) wynikało z przekonania, że zastosowanie prawideł matematycznych (perspektywa zbieżna) i fizykalno-optycznych (reguły chromatyki) pozostaje narzędziem prawomocnego poznania świata natury. Renesans, wprowadzając w kompozycję obrazu perspektywę rzutu środkowego, wypracował nowatorskie reguły przedstawiania przestrzeni trójwymiarowej na dwuwymiarowej powierzchni. Od czasu renesansu zasada ta została powszechnie przyjęta jako narzędzie racjonalnej rekonstrukcji rzeczywistości widzialnej. Opisana i zastosowana autonomia poznania artystycznego w malarstwie nowożytnym wprowadza nową jakość w relację wzoru i jego graficznego odwzorowywania. Materialny nośnik, którym pozostaje obraz, u Leonarda da Vinci przybiera formę notacji tego, co za pomocą reguł geometrycznych zostało odkryte w przyrodzie. Leonardo da Vinci w obserwacji i badaniu przyrody oraz w zastosowaniu geometrii widzi gwarant prawomocności wydobycia piękna z natury. Tak ustawiona struktura aktu twórczego sytuuje artystę malarza w gronie badaczy prawideł natury, filozofów przyrody, przełamując średniowieczną tradycję zaliczającą plastyków do grona rzemieślników, których trud pracy zaliczany był do grupy sztuk pospolitych (artes vulgares). Leonardo da Vinci, w Codex Urbinas latinas daje wyraz temu, że akt malowania związany jest bezpośrednio z myślą, za którą stoi akt poznawczy, dlatego artysta pracuje najpierw umysłem, a dopiero potem dłońmi.
Bibliografia
Arystoteles, Metafizyka, t. 3, tłum. T. Żeleźnik, Lublin 1996.
Bongioanni F. M., Leonardo da Vinci pensatore, Piacenza 1935.
Eco U., Sztuka i piękno w Średniowieczu, tłum. A. Olszewski, M. Zabłocka, Kraków 1997.
Gentile G., Il pensiero di Leonardo da Vinci, Firenze 1941.
Greenstein J. M., Leonardo, Mona Lisa and „La Gioconda”. Reviewing the Evidence, „Artibus et Historiae” 25 (2004) no. 50, s. 17–38.
Imperatori Ch. J., Leonardo da Vinci’s contribution to laryngology, rhinology and phonetics, „Ann Otol Rhinol Laryngology” 50 (1941) issue 4, s. 983–986.
Saitta G., Il pensiero italiano nell’Umanesimo e nel Rinascimento, vol. 2–3, Bolonia 1950–1951, 1961.
Swieżawski S., Między średniowieczem a czasami nowymi, Warszawa 1983.
Vasari G., Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybór, oprac. K. Estreicher, Warszawa 1979.
Verga E., Bibliografia vinciana, Bolonia 1931.
da Vinci L., Pisma wybrane, tłum. L. Staff, Warszawa 2002.
da Vinci L., I manoscritti e i disegni di L. da Vinci, vol. 1: Il Codice Arundel 263, I–IV, R 1923–1930; vol. 2: Il Codice A2172, Roma 1936.
da Vinci L., I fogli mancanti al codice di Leonardo da Vinci su’l volo degli uccelli nella Biblioteca Reale di Torino, a cura di E. Carusi, Roma 1926.
da Vinci L., Frammenti letterari e filosofici, a cura di E. Solmi, Firenze 1979.
da Vinci L., Tutti gli scritti, a cura di A. Marinoni, Milano 1952.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.