Wady i zalety common sense w wyjaśnianiu i rozumieniu świata społecznego

Autor

  • Paulina Mendeluk Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2340

Słowa kluczowe:

common sense, wiedza zdroworozsądkowa, refleksja filozoficzna, refleksja polityczna, tożsamość

Abstrakt

W artykule podejmuję próbę analizy zdrowego rozsądku, czyli tak zwanego common sense. Wskazuję jego wady oraz zalety w perspektywie poznawania świata społecznego. W pierwszej części artykułu koncentruję się na wybranych koncepcjach filozoficznych, które podważają znaczenie myślenia potocznego. Następnie kategorie common sense ujmuję jako zagrożenie dla myśli oraz refleksji politycznej. Natomiast w drugiej części artykułu poświęcam uwagę koncepcjom filozoficznym, które doceniają wpływ wiedzy zdroworozsądkowej na budowanie tożsamości jednostki oraz poznanie człowieka.

Biogram autora

  • Paulina Mendeluk - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    Paulina Mendeluk – doktorantka w Zakładzie Filozofii Społecznej i Politycznej Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickie­wi­cza w Poznaniu. Najważniejsze publikacje: Problem zaufania w kontekście „skomercjalizowanej i konsumpcyjnej” rzeczywistości społecznej, w: Zaufanie w życiu publicznym, red. W. Zuziak, J. Mysona Byrska, Kraków 2014, s. 103–125; Problem autonomii podmiotu politycznego w trzech modelach demokracji, „Filo­‑Sofija” 15 (2015) nr 29 (2/I), red. L. Go­dek, M. Sikora, s. 149–165. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół filozofii społecznej i politycznej, filozofii prawa oraz etyki.

Bibliografia

Broszkiewicz P., Charlesa Sandersa Peirce’a koncepcja znaku względem Peirce’owskiego pragmatyzmu, „Słupskie Studia Filozoficzne” 2012 nr 11, s. 191–202.

Cwynar M. K., O potrzebie refleksji filozoficznej w działaniach politycznych, „Σ Ο Φ Ι Α” 15 (2015), s. 274–278.

Czerniak S., Gernota Böhmego idea końca ery Baconiańskiej, „Filozofia i Nauka” 1 (2013), s. 35–52.

Geetz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005.

Grabowska M., Potoczność w obrazie wiary w Boga na podstawie wypowiedzi współczesnych Polaków, „Słowo. Studia językoznawcze” 2014 nr 5, s. 68–81.

Gutowski P., O trzech elementach filozofii Thomasa Reida, „Roczniki Filozoficzne” 58 (2010) nr 1, s. 71–93.

Jaroszewski M. T., Filozofia egzystencji a etyka sytuacyjna Jean Paul Sartre’a, „Etyka” 7 (1970), s. 39–75.

Karpiński A., Kojkoł J., Filozofia, zarys historii, Gdynia 2001.

Kucharski D., „Common sense” jako uzasadnienie Berkeleyowskiej tezy immaterialistycznej, „Studia Philosophiae Christianae” 48 (2012) nr 2, s. 49–63.

Malewska­‑Szałygin A., Zarys tradycji stosowania pojęcia „wiedza potoczna”, „Etnografia Polska” 39 (1995) z. 1–2, s. 51–63.

Mrzygłód P., Jaka filozofia na dzisiejsze czasy…? Postmodernizm?, „Perspectiva” 11 (2012) nr 2, s. 107–129.

Pobojewska A., Co to znaczy filozofować?, „Analiza i Egzystencja” 15 (2011), s. 99–117.

Rozynek M., Kilka uwag o pojęciu zdrowego rozsądku w perspektywie filozofii politycznej, „Mishellanea’’ 2004 nr 4, s. 1–12.

Szewczyk­‑Kowalczyk J., Indywidualne doświadczenie, wspólnotowy sens i zdroworozsądkowa myśl potoczna w kontekście koncepcji „common sense’’, „Kultura i Wychowanie” 2011 nr 1 245–253.

Szewczyk­‑Kowalczyk J., Mistyfikacja codzienności szkolnej, czyli refleksji kilka o „common sense” szkoły, „Studia Pedagogiczne” 64 (2011), s. 73–80.

Warchala J., Kategoria potoczności w języku, Katowice 2003.

Pobrania

Opublikowane

2018-02-01

Podobne artykuły

1-10 z 116

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.