Мир идей Петра Чаадаева в пространстве философии культуры
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.1964Słowa kluczowe:
Piotr Czaadajew, cywilizacja, epistemologia, filozofia kultury, podmiotu poznania, nauka, prawda, wiara i wiedzaAbstrakt
Merytoryczną podstawą artykułu jest identyfikacja heurystycznego potencjału intelektualnego dziedzictwa idei Piotra Czaadajewa w zastosowaniu do przestrzeni problemu filozofii kultury. Miejsce Czaadajewa w kulturze świata jest określane w korelacji z podejściem Aleksego Łosewa do kwestii tożsamości filozofii rosyjskiej.Zrozumienie rosyjskiego filozofa dokonuje się poprzez pryzmat filozofii kultury, odsłaniając głębię i oryginalność podejścia Czaadajewa do różnych aspektów historycznego dążenia ludzkości do ideałów wolności, humanizmu i postępu. Szczególna uwaga poświęcona jest wkładowi Czaadajewa w doświadczenie zrozumienia istoty kultury i paradoksów jego dynamiki. Aspekty semantyczne są rozpatrywane w oparciu o to, że rosyjscy myśliciele rozważali szereg problemów w ich jedności z epistemologią, aksjologią i filozofią historii. Również Czaadajew interesował się problematyką przedmiotu podmiotu poznania i twórczości. Listy filozoficzne i Apologia obłąkanego odzwierciedlają jego wiarę w możliwość „przemiany świata” w duchu doktryny chrześcijańskiej.
Bibliografia
Гершензон М., П. Я. Чаадаев. Жизнь и мышление, в: М. Гершензон, Избранное, т. 1: Мудрость Пушкина, Москва – Иерусалим 2000, с. 381–552.
Кант И., Критика способности суждения, пер. Н. М. Соколова, в: И. Кант, Собрание сочинений в восьми томах, т. 5, Москва 1994.
Лосев А. Ф., Русская философия, в: А. И. Введенский, А. Ф. Лосев, Э. Л. Радлов, Г. Г. Шпет, Очерки истории русской философии, Свердловск 1991, с. 67–95.
Лотман Ю. М., Успенский Б. А., «Миф – имя – культура», в: Ю. М. Лотман, Избранные статьи в трех томах, т. 1: Статьи по семиотике и топологии культуры, Таллинн 1992, с. 58–76.
Мандельштам О., Петр Чаадаев, http://rvb.ru/mandelstam/01text/vol_1/03prose/
_259.htm.
Чаадаев П. Я., Апология сумасшедшего, в: П. Я. Чаадаев, Полное собрание сочинений и избранные письма, т. 1, Москва 1989, с. 523–538.
Чаадаев П. Я., Отрывки и разные мысли, в: П. Я. Чаадаев, Полное собрание сочинений и избранные письма, т. 1, Москва 1989, с. 441–511.
Чаадаев П. Я., Философические письма, в: П. Я. Чаадаев, Полное собрание сочинений и избранные письма, т. 1, Москва 1989, с. 320–440.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).