Umiar, praca i jej owoc w społeczeństwach konsumpcyjnych

Autor

  • Małgorzata Hołda Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2337

Słowa kluczowe:

umiar, społeczeństwa konsumpcyjne, logika, praca, owoc, odwrócenie

Abstrakt

Umiar – traktowany tradycyjnie jako wartość – w społeczeństwach konsumpcyjnych wydaje się być inaczej rozumiany lub też zanikać, przestaje być czymś pożądanym i wynagradzającym trud związany z pracą. Według Jeana Baudrillarda, współczesnego filozofa francuskiego, logiczne podejście do zdobywania dóbr i przedmiotów, w którym praca poprzedza jej owoce, ulega we współczesnych społeczeństwach dekonstrukcji. Obowiązującą normą staje się powszechne kredytowanie, posiadanie wszystkiego natychmiast i bez wysiłku, zaznacza się brak umiaru i wzrost postaw hedonistycznych. Celem artykułu jest analiza zjawisk, które prowadzą do odwrócenia porządku (praca poprzedza jej owoce, tak jak przyczyna skutek) oraz tworzenia się nowej etyki, w której praca, oszczędność, gospodarność, umiar nie są postrzegane jako wartości dające możliwość zdobywania i powiększania statusu materialnego.

Biogram autora

  • Małgorzata Hołda - Akademia Ignatianum w Krakowie
    Małgorzata Hołda – dr, autorka licznych artykułów na temat postmodernizmu, filozofii, kultury i literatury postmodernistycznej. Zainteresowania badawcze: hermeneutyka filozoficzna, hermeneutyka osoby Paula Ricoeura i Hansa­‑Georga Gadamera, feno­me­no­logia, filozofia dialogu, filozofia postmodernistyczna. Wybrane publikacje: Aporia of Time in Virginia Woolf’s Mrs. Dalloway and “Kew Gardens” in the Light of Paul Ricoeur’s Hermeneutics, w: Old Challenges and New Horizons in English and American Studies, ed. A. Walczuk, W. Witalisz, Frankfurt am Main–Berlin 2014; Unreliable Stories, Vacillating Borders and Impossible Possibilities – An Attempt At a Deconstructive Reading of Graham Swift’s Short Story “Seraglio”, “Scientific Journal of College of Management, Law and Languages of Siauliai Region”, 2008; Whose Body is This? Playing with the Body Politics in Malcolm Bradbury’s “Composition” and “Miniature Golf”, w: Corporeal Inscriptions: Representations of the Body in Cultural and Literary Texts and Practices, ed. E. Lorek­‑Jezińska, K. Więckowska, Toruń 2004.

Bibliografia

Atwood M., Dług. Rozrachunek z ciemną stroną bogactwa, przeł. T. Macios, Kraków 2010.

Bataille G., The Accursed Share: An Essay on General Economy, New York 1993.

Baudrillard J., Simulacra and Simulation, trans. by S. F. Glaser, Ann Arbor 2006.

Baudrillard J., The System of Objects, London–New York 2005.

Botterill J., Consumer Culture and Personal Finance: Money Goes to Market, Springer 2010.

Deleuze G., Guattari F., Anti­‑Oedipus, Capitalism and Schizophrenia, transl. by R. Hurley, London–New York 2004.

Habermas J., Filozoficzny dyskurs nowoczesności, przeł. M. Łukasiewicz, Kraków 2007.

Hegarty P., Jean Baudrillard. Live Theory, London–New York 2004.

Homer R., Rethinking God as Gift: Marion, Derrida, and the Limits of Phenomenology, New York 2010.

Jameson F., The Cultural Turn, Selected Writings on the Postmodern 1983–1998, London–New York 1998.

The Wit and Wisdom of Margaret Thatcher: And Other Tory Legends, ed. R. Benson, Chichester 2010.

Pobrania

Opublikowane

2018-02-01