Analiza etyczna fenomenu uczciwości na podstawie powieści Fiodora Dostojewskiego Bracia Karamazow
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3479Słowa kluczowe:
uczciwość, Fiodor Dostojewski, Arystoteles, etyka, literaturaAbstrakt
W artykule została zastosowana metoda analizy etycznej w celu przedstawienia znaczenia fenomenu uczciwości na przykładzie powieści Fiodora Dostojewskiego Bracia Karamazow. Etyka nikomachejska oraz Etyka wielka Arystotelesa zostały wykorzystane do dokonania oceny etycznej bohaterów powieści i ich działań. Ranga poruszanych przez pisarza problemów umożliwia interpretację dzieła jako powieści – tragedii. W ostatniej części artykułu została przedstawiona charakterystyka jednego z tytułowych bohaterów powieści, Dymitra, z uwzględnieniem cech umożliwiających uznanie go za bohatera tragedii, którego czyny nie wynikają z nikczemności i podłości, ale z powodu „zbłądzenia”. Celem artykułu jest ukazanie analizy etycznej dzieł literackich jako sposobu interpretowania i odbioru samego dzieła przez pryzmat ukazanych w nim wartości.
Bibliografia
Arystoteles, Etyka nikomachejska, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, przeł. D. Gromska, Warszawa 2000, s. 77–300.
Arystoteles, Etyka wielka, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, przeł. W. Wróblewski, Warszawa 2000, s. 301–383.
Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław 1983.
Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970.
Brzoza H., Dostojewski – myśl a forma, Łódź 1984.
Brzoza H., Dostojewski. Między mitem, tragedią i apokalipsą, Toruń 1995.
Burke K., Filozofia formy literackiej, przeł. E. Rajewska, Gdańsk 2014.
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.
Dilthey W., O istocie filozofii i inne pisma, tłum. i wstęp E. Paczkowska-Łagowska, Warszawa 1987.
Dostojewski F., Bracia Karamazow, przeł. A. Wat, oprac. J. Smaga, Wrocław 2013.
Galewicz W., Z Arystotelesem przez greckie tragedie, Kraków 2003.
Głąb A., Literatura a poznanie moralne, Lublin 2016.
Herbut J., Elementy metodologii filozofii, Lublin 2004.
Leksykon filozofii klasycznej, red. nauk. J. Herbut, Lublin 1997.
Podrez E., Rola wyobraźni w kształtowaniu świadomości moralnej, w: Wyobraźnia jako jaźń twórcza. Studia z etyki, literatury i sztuki, red. nauk. E. Podrez, A. Czyż, Warszawa 2002.
Sofokles, Antygona, przeł. K. Morawski, Wrocław 1995.
Stanisz M., Pytania o światopogląd gatunków literackich, w: Filozofia w literaturze. Literatura w filozofii, red. nauk. A. Iskra-Paczkowska, S. Gałkowski, M. Stanisz, Rzeszów 2013.
Urbankowski B., Dostojewski: dramat humanizmów, Warszawa 1994.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).