The Revival of a Person in the Interpretation of Nikolay Berdyaev: Explanation of the Idea of Sobornost’ on the Example of Kabbalistic Concept about Adam Kadmon
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.4167Słowa kluczowe:
Bierdiajew, osoba, Adam Kadmon, sobornośćAbstrakt
Od wieków zadawane są pytania o to, jak można zobaczyć i rozpoznać człowieka jako osobę. Rosyjski myśliciel Nikołaj Bierdiajew, jako przedstawiciel szkoły personalistycznej, odpowiada na to pytanie przez pryzmat powołania człowieka. Rozróżnia człowieka i osobę, gdyż osoba została stworzona przez Boga, indywiduum zaś jest konstruktem społecznym. W tym upadłym świecie człowiek istnieje jako indywiduum, ale jego celem jest stać się osobą. Według Bierdiajewa człowiek poprzez swoje duchowe wyniesienie może objawić się jako osoba, ale ostatecznie jest to możliwe wyłącznie razem z innymi ludźmi. Rosyjski myśliciel łączy temat stawania się osobą z ideą „soborności”, która znajduje swoją analogię w zachodniej literaturze teologicznej w takich kategoriach, jak „kolegialność” lub „soborowość”. W swoim wyjaśnieniu tego tematu zwraca się do tradycji kabalistycznej i posiłkuje się ideą Adama Kadmona jako przykładu doskonałej jedności wszystkich bytów. Bierdiajew rozwija swoją wizję idei jedności wszelkiego stworzenia w oparciu o ideę ludzkiej twórczości i przeznaczenia człowieka. Uważa, że w duchowej jedności wszystkich bytów każdy człowiek objawia się jako osoba, co jest przede wszystkim wizją personalistycznego poglądu myśliciela.
Bibliografia
Arzhakovskij A., Zhurnal “Put’” (1925–1940). Pokolenie russkikh religioznykh myslitelej v emigraczii, Kiev 2000.
Berdyaev N., Czarstvo Dukha i Czarstvo Kesarya, Moskva 1995.
Berdyaev N., Filosofiya neravenstva. Pis’ma k nedrugam po socyal`noj filosofii, Berlin 1923.
Berdyaev N., Istina i otkroveniie, Sankt Petersburg 1996.
Berdyaev N., O naznachenii cheloveka. Opyt paradoksal’noj etiki, Moskva 1993.
Berdyaev N., O rabstve i svobode cheloveka. Opyt personalisticheskoj filosofii, Parizh 1939.
Berdyaev N., Smysl tvorchiestva (Opyt opravdaniya chelovieka), Moskva 1916.
Berdyaev N., Tvorchestvo i obiektivacziya (Opyt eskhatologicheskoj metafiziki), Parizh 1947.
Gromova A., Problema sobornosti v kontekste prostranstvennykh obrazov vremeni-pamyati P. A. Florenskogo, „Vestnyk KGU im. Nekrasova” (2014) 2, pp. 225–228.
Hughes R.A., Nikolai Berdyaev’s Personalism, “International Journal of Orthodox Theology” 6.3 (2015), pp. 63–80.
Osipov G., Istoriya socziologii v Zapadnoj Evrope i SShA, Moskva 2001.
Scott D., Gilbert Simondon’s Psychic and Collective Individuation. Critical Introductions and Guides, Edinburgh 2014.
Tönnies F., Community and Civil Society. Cambridge Texts in the History of Political Thought, Cambridge 2001.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).