The joy of a virtuous man as the reasons for joy in the Saxon era
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.1701Keywords:
happiness, joy, redemption, GodAbstract
Contemporary thinking about happiness and joy specifies more precisely a lot of factors. In fact, it is said that there are plenty of “joyful movements of heart” and quite a lot of emotions generating happiness. However, to talk about such the experience and feeling happiness in the past, we should not use our matrix of mentality because people living in the past centuries mainly sought the cause of their joy in God and salvation. And so the man of the Saxon era sought happiness in the spiritual space whereas the true joy being the only one was supposed to be his participation just after his death.Reading different sorts of historical sources such as: sermons or trip logs, we can clearly notice that the man who lived in the eighteenth century knew that happiness could not be found in his surroundings, in his fleeting and ephemeral worldliness, but in that what anchored in God. Living in harmony with the commandments, practising virtue and asceticism were perceived as the guarantee of the achievement of real joy in the eschatological reality. However, we must not forget, that with great delight as befits the Baroque, he indulged in the pleasures of his body, organized balls and parties and did not avoid luxury and wealth.
The article is just an attempt to analyze and familiarize the issues and also to explain the reasons for happiness and joy in the Saxon era.
References
Achremczyk S., Życie codzienne na dworze biskupa Ignacego Krasickiego, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Radości i troski dnia codziennego, red. S. Achremczyk, Olsztyn 2006.
Dalke J. i in., Czym jest szczęście? Analiza na podstawie koncepcji Władysława Tatarkiewicza, „Analiza i Egzystencja” 21 (2013), s. 149–160.
Delumeau J., Strach w kulturze Zachodu XIV–XVIII, tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1986.
Delumeau J., Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII–XVIII, tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1994.
Dumanowski J., Kwestia smaku. Kulinarne fascynacje oświecenia, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.
Gałwiaczek T., Kształtowanie mentalności chrześcijanina w świetle kazań dominikańskich czasów saskich, Toruń 2009.
Judkowiak B., Przyjemność w teoriach dramatyczno‑teatralnych i jej osiemnastowieczne rewizje, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.
Kadulska I., Uroki widowiska pod obłokiem dla różnego stanu ludzi (niedziela 14 września 1788 w Łazienkach), [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.
Kaliszewski W., Poznanie natury jako źródło przyjemności. Filozoficzne i poetyckie konteksty szczęścia, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.
Malczewski K., Dobra zabawa i rozrywka jako istotny element życia społeczno‑kulturalnego szlachty polskiej w XVI–XVIII w., [w:] Z dziejów staropolskiej kultury i cywilizacji, red. K. Maliszewski, Lublin 2010.
Norkowska A., Miasto w literaturze. Przestrzeń przyjemności „uczciwej” i „nagannej”, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.
Puchowski K., Rekreacja w elitarnych szkołach Europy epoki Oświecenia, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.
Raćko A., Osiemnastowieczna przyjemność ucztowania na dworach magnackich, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.
Rok B., Człowiek wobec śmierci w kulturze staropolskiej, Wrocław 1995.
Rok B., Mentalność duchowieństwa polskiego w XVIII wieku, [w:] Studia z dziejów kultury i mentalności czasów nowożytnych, red. K. Matwijowski, B. Rok, Wrocław 1993.
Rok B., Opisanie podróży Wacława Sierakowskiego (1741–1806) po Europie w latach 1763–1769, [w:] Z badań nad Rzeczpospolitą w czasach nowożytnych, red. K. Matwijowki, Wrocław 2001.
Rok B., Świat kultury staropolskiej. Teksty źródłowe i studia, Toruń 2014.
Stasiewicz K., Kobiece przyjemność w XVIII w., [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.
Tatarkiewicz W., O szczęściu, Warszawa 1962.
Teofila Konstancja z Radziwiłłów Morawska, Diariusz z podróży 1773–1774, wstęp i oprac. B. Rok, Wrocław 2002.
Węgrzynowicz A., Kazań niedzielnych księga pierwsza to jest siedem trąb z objawienia Jana świętego przeciw siedmiu głównym grzechom, Kraków 1708.
Węgrzynowicz A., Kazań niedzielnych księga trzecia o czterech rzeczach ostatecznych, Warszawa 1714.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]